Växer alla naglar lika fort?

Photo by Andrii Podilnyk on Unsplash

Varje nagel växer med sin egen hastighet. Som huvudregel gäller att ju längre den yttersta fingerleden är, desto snabbare växer nageln. Pekfingrets växer därför snabbt, medan tumnageln växer långsammast, eftersom tummen helt saknar den näst yttersta av de tre fingerlederna. På tårna, som är väsentligt kortare än fingrarna, växer naglarna omkring en tredjedel så fort.

Naglarna växer dessutom snabbare på den hand som en person normalt använder. Därutöver har observationer visat att naglarna växer snabbare på sommaren, och när man är under 30 år gammal.

Forskarna vet inte exakt varför naglarna inte växer lika snabbt, men det hänger sannolikt ihop med mängden blod – och därmed syre och näringsämnen – som når fram till cellerna i nagelroten. Cellerna utsöndrar proteinet keratin, som avlagrar sig under naglarna så att de växer och blir längre.

Naglar växer inte lika snabbt

En fingernagel växer cirka 0,1 millimeter om dagen och är alltså helt utbytt inom tre till sex månader. På tårna går det dock långsammare. Där kan det ta upp till ett och ett halvt år för en nagel som har fallit av att ersättas av en ny.