Varför pruttar man

Varför fiser man?

En prutt kan skapa en jobbig stämning i en hiss och ge röda kinder under sex. Men varför pruttar man egentligen?

En prutt är en cocktail av gaser

En prutt uppstår när en blandning av gaser från den nedre delen av tarmen pressas ut genom anus efter en frivillig eller ofrivillig rörelse av ringmuskeln.

Pruttar består mestadels av kväve, men innehåller även andra gaser som uppstår under kroppens matsmältning. En del av tarmgasen kommer från den luft som vi sväljer när vi äter och dricker.

Den andra delen uppstår som en biprodukt under matsmältningen eller efter en ofullständig matsmältning i magen eller tarmen när maten bryts ned av jästceller och bakterier.

Du gillar dina egna pruttar bättre än andras

Alla människors pruttar har en helt individuell lukt som beror på den speciella sammansättningen av bakterier i tarmen.

Blindtester har visat att vi gillar lukten av våra egna fisar bäst. Videoklippet ger en förklaring på varför du upplever lukten av din egen tarmgas uthärdlig, medan lukten från andras fisar är värre.

VIDEO: Se varför dina egna fisar luktar bäst:

Varför luktar pruttar ruttna ägg?

Den obehagliga lukten kommer från små fettsyror och svavelhaltiga molekyler som uppstår under nedbrytningen av proteiner.

Varje dag passerar sju till tio liter gas genom tarmen, men bara en halv liter smiter ut som fisar.