Mand får sidestik
© Shutterstock
Människan - Kroppen

Stämmer det verkligen att håll är hicka i mjälten?

De flesta teorier pekar på att mjälten spelar en avgörande roll när det gäller den stickande smärtan i sidan. Håll har dock inget med hicka att göra.

Håll kan vara mycket obehagligt, men smärtorna är helt ofarliga.

Orsaken till den stickande känslan är inte fastställd, men enligt de flesta hypoteser spelar mjälten en roll. Däremot tyder inget på att fenomenet har något med hicka att göra.

Mjälte på övertid orsakar håll

Mjälten är ett organ som är cirka tio centimeter stort och ligger lite till vänster om levern.

Organet fungerar som ett förråd för de röda blodkropparna som transporterar runt syre i blodet. När vi motionerar ökar kroppens behov av röda blodkroppar och därför får mjälten jobba extra hårt.

Tre hypoteser pekar ut orsaken till håll

Forskarna har under lång tid inte kunna ge ett exakt svar på varför man får håll. Nu finns det dock tre olika teorier.

Sidestik
© Shutterstock

Skickar iväg röda blodkroppar vid håll

Cirka 200–250 milliliter röda blodkroppar ligger lagrade i mjälten och skickas ut i blodcirkulationen när vi tränar hårt eller till exempel håller andan under dykning.

Kroatiska forskare visade 2005 att när erfarna dykare håller andan ökar innehållet av röda blodkroppar i deras blod med fem procent, medan dykare, vars mjälte avlägsnats, inte upplever någon ökning.

Mystik kring smärta vid håll

Det är osäkert varför smärtor möjligen kan uppkomma för att mjälten pumpar ut röda blodkroppar – organet har nämligen inga muskler som kan överansträngas. Vissa forskare anser att utpumpningen på ett eller annat sätt begränsar blodförsörjningen till mjälten och att det medför smärta.

Hypotesen förklarar dock bara håll på vänster sida av kroppen, medan andra hypoteser kan förklara varför fenomenet kan uppstå på båda sidorna.