Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

serotonin-molekyl

Serotonin - vad gör serotonin?

Tvärtemot vad många tror ​​spelar serotonin inte bara en roll i ditt mentala välbefinnande. Signalsubstansen utför ett antal funktioner i din kropp, håller ditt humör i balans och förlänger kanske livet.

Shutterstock

Vad är serotonin?

Serotonin är en signalsubstans – även kallad en neurotransmittor – som också går under namnet 5-hydroxytryptamin (5-HT). Signalsubstanser är viktiga för kroppen eftersom de fungerar som ett slags budbärare och länk mellan olika funktioner i människokroppen.

Serotonin är känt som ett av de fyra lyckohormonen som alla har olika uppgifter i kroppen:

  • Serotonin
  • Dopamin
  • Endorfiner
  • Oxytocin

Alla fyra ämnena är så kallade monoaminer. Monoaminerna inkluderar även adrenalin, noradrenalin, melatonin och normelatonin.

Vad gör serotonin?

Som signalsubstans i centrala nervsystemet är serotonin nödvändigt för flera hjärnfunktioner, såsom: Humör, sömn, aptit, beteende och ångest.

Drygt 95 procent av serotoninet i kroppen hittas dock utanför det centrala nervsystemet.

Serotonin spelar till exempel också en roll i magen i det så kallade enteriska nervsystemet. Där bidrar det till neurologisk kontroll av tarmens rörlighet och utsöndring.

Dessutom är serotonin också involverat i processer som urinblåsans funktion, andningsfunktionen, hemostas (blodets förmåga att koagulera), utvidgning av blodkärl och immunfunktioner.

Illustration av synapser

Serotonin är ett signalämne som som utbyter information mellan nervceller.

© Shutterstock

Serotonin gör dig lycklig och förlänger ditt liv

Även om serotonin spelar en roll i många av kroppens funktioner är lyckosubstansen särskilt förknippat med vårt humör.

Flera studier har visat att en låg nivå av serotonin leder till ett sämre humör och att högre nivåer i blodet ger ett bättre humör. Och hur vi känner har konsekvenser för våra liv.

I en studie där deltagare med en medianålder på 22 år fick skriva självbiografier upptäckte forskarna att de som hade en positiv inställning till livet levde i genomsnitt tio år längre än de som var mindre positiva.

Lyckligtvis finns det sätt att öka dina serotoninnivåer.

SSRI kan återställa serotoninnivåerna

I över 50 år har forskare undersökt olika sätt att öka serotoninnivåerna i kroppen.

För personer som har diagnostiserats med ångest, depression eller tvångssyndrom finns det olika läkemedel som selektiva serotoninåterupptagshämmare – så kallade SSRI.

De aktiva substanserna i SSRI är exempelvis: Fluoxetin, citalopram och paroxetin. SSRI fungerar genom att återställa hjärnans förmåga att absorbera serotonin och därmed inte något tillskott av själva signalsubstansen.

Piller frå en medicinburk

Spesiell medisin kan hjelpe hjernen med å absorbere serotonin ved depresjon.

© Shutterstock

Naturliga sätt att öka serotoninnivåerna

Forskare har även tittat på hur man kan öka serotoninnivåerna utan att använda mediciner.

1. Tänk positivt

En studie från 2007 indikerar att interaktionen mellan serotonin och humör kan ske i två riktningar. Innehållet i serotonin påverkar ditt humör, men när du är på gott humör ökar det också serotoninnivåerna.

Kvinna med positivt tänkande

Positivt tänkande är en naturlig källa till serotonin.

© Shutterstock

2. Gå ut i solen.

Forskare har länge vetat att ljusterapi kan behandla depression. Dessutom tyder forskning på att ljus också påverkar serotonin.

Det har exempelvis bevisats att människor som dör under vintermånaderna ofta har lägre nivåer av serotonin i blodet (efter döden) än de som dör under sommarmånaderna. Dessutom har försök med råttor visat att serotoninnivån är som högst vid den ljusaste tiden på dagen.

En av de viktigaste byggstenarna för serotonin är aminosyran tryptofan, och forskning har visat hur symtom på akut tryptofanbrist förbättras när patienter utsätts för starkt ljus (3000 lux).

Att gå ut i solen eller till och med bara utsätta sig för starkt ljus kan hjälpa till att öka serotoninnivåerna.

3. Träna

Studier har visat att konditionsträning såsom löpning kan ha en positiv effekt på serotoninnivåerna i kroppen.

Detta beror på att muskelaktivering genom träning omdirigerar andra sammankopplade aminosyror till musklerna istället för hjärnan, där de vanligtvis konkurrerar med byggstenen för serotonin, tryptofan, för att korsa blod-hjärnbarriären.

Utan konkurrens från de andra aminosyrorna är det större chans att tryptofan lyckas korsa barriären och bilda serotonin.

4. Kom ihåg proteinerna

Tryptofan finns särskilt i proteiner. Därför kan olika proteinkällor bidra till att öka serotoninnivåerna.

Ät exempelvis:

  • Kyckling och kalkon
  • Ägg
  • Lax
  • Frön och nötter
  • Sojabaserade livsmedel (exempelvis tofu)
  • Mejeriprodukter
  • Banan, avokado, ananas, plommon, melon och kiwi
  • Tomat och aubergine
Bananer

Livsmedel som är rikt på tryptofan är exempelvis: Bananer, kiwi och lax.

© Shutterstock

Läs också:

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj