Sanningen om vitaminer

Vitaminer är nödvändiga för att kroppen ska fungera, men de bör komma från vår kost – inte från piller.

Vitaminpiller förlänger ditt liv - NEJ

Kroppen kan inte skapa vitaminer på egen hand. Därför behöver vi få i oss vitaminer eller deras förstadier (previtaminer) genom kosten för att undvika sjukdomar som blodbrist, skörbjugg och engelska sjukan.

Eftersom vitaminer kommer från många källor är effekten av piller svår att undersöka, men det finns ingenting som tyder på att vitaminer i pillerform förlänger liv

I en stor studie från 2019 från det privata forskningsuniversitetet Tufts University, USA, fann man inga betydande samband mellan livslängd och vitaminpiller.

Men den sex år långa studien av 27 725 vuxna amerikaner visade samtidigt att de testpersoner som intar tillräckligt mycket A- och K-vitamin från naturliga källor som ägg, gul och orange frukt samt gröna bladgrönsaker har en statistisk underdödlighet och därmed i praktiken en längre livstid.

Undantaget är D-vitamintillskott, som myndigheter i Nordeuropa rekommenderar. I Sverige rekommenderar Livsmedelsverket ett dagligt tillskott av D-vitamin.

Vitaminer hjälper enzymer

Enzymer får kemiska reaktioner i kroppen att ske snabbare, men behöver bland annat vitaminer för att aktiveras. Enzymet är inaktivt vid vitaminbrist.

Enzym aktiveras

Vitaminet kopplas till enzymet som en nyckel i ett lås. Först nu aktiveras enzymet och fungerar som en katalysator, som hjälper celler i deras arbete.

Enzym ökar matsmältningen

Det aktiva enzymet kan nu omvandla så kallade substrat (den molekyl enzymet verkar på) och sätta fart på kroppens funktioner som exempelvis matsmältning.

Dyra vitaminpiller fungerar bättre än billiga - NEJ