Afrikaner har längst penis

Världens längsta penisar på 17,9 cm i erigerat tillstånd tillhör män i Kongo-Kinshasa. En lång penis är dock inte nödvändig för bra sex.

Photo by Oladimeji Odunsi on Unsplash

Världens längsta penis är svart

Svarta män är välutrustade – åtminstone enligt en undersökning från 2014.

I det Centralafrikanska landet Kongo-Kinshasa kan männen skryta med att ha världens längsta penis, genomsnittligt sett. Den genomsnittliga längden är 17,9 cm i erigerat tillstånd.

Latinska hamnar på andraplatsen

Undersökningen ritar upp en tydlig bild av att svarta afrikaner och latinamerikaner och sydeuropéer har längst penis, medan asiater – och framförallt de i Sydostasien – har de kortaste.

Afrikanska mäns penisar är i genomsnitt nästan dubbelt så långa som nepalesiska mäns - hos dem mäter en fullt erigerad genomsnittspenis endast 9,3 cm.

PENIS I LÄNGDER: Afrikaner ligger i topp medan asiatiska män kan glädja sig åt mer plats i kalsongerna.

Ingen sexfördel med en lång penis

Forskarna menar inte att varken kort eller lång penis har någon evolutionär fördel, och längden på penis i det olika världsdelarna ligger förmodligen på den nivå som de en gång i tiden hamnade på.

Fenomenet kan jämföras med kroppslängd: Forskarna har ingen evolutionär förklaring på att t.ex. japaner är kortare än amerikaner, eller att medlemmar av massajstammen i Afrika är mycket längre än afrikaner i grannstammar.