Jetlag

Forskare ska utveckla ögondroppar som suddar ut tidsskillnader.

© Shutterstock
Människan - Kroppen

Ögondroppar ska bota jetlag

Forskare har hittat en speciell signalsubstans i ögonen. Genom att manipulera signalsubstansen kan de ställa om vår inre klocka och förhindra att vi påverkas av tidsskillnader.

Sömnlösa nätter och dagar som blir alltför långa. Slutet av en längre resa kan vara jobbig – speciellt om du drabbats av jetlag.

Men nu finns det hopp. En grupp forskare har gjort en upptäckt som kan rädda drabbade resenärer.

Forskarteamet har hittat en signalsubstans i ögat som kan manipulera vår inre klocka, och de kommer att manipulera den med hjälp av ögondroppar.

Hormon ska manipuleras

Studien, som publiceras i Journal of Physiology, tar en närmare titt på laboratorieråttors ögon. Deras ögon liknar på många sätt våra ögon.

Forskarna hittade hormonet vasopressin (även kallat ADH) i råttögonen. Hormonet är en signalsubstans som främst finns i SCN (nucleus suprachiasmaticus eller dygnsrytmskärnan) – en grupp speciella celler i hypotalamus som styr den inre biologiska klockan.

SCN reagerar på de signaler som ögonens ljuskänsliga nervceller skickar iväg. Ju mer ljus, desto mer vaken ska du vara berättar hjärnan för oss. Och det är just upptäckten om att cellerna i ögat innehåller vasopressin som på sikt kan bota jetlag.

Ögondroppar lurar hjärnan

Nästa steg för forskarna är att utveckla ögondroppar som kan manipulera mängden vasopressin i ögonen och de signaler som hormonet skickar till SCN.

På så sätt kan kroppen luras att antingen bli trött eller pigg och därmed förhindra att du drabbas av jetlag.