antikropp, tänder, regenerera, växa, tand, möss

En speciell antikropp får tänderna på möss och illrar att växa ut igen (t.h). Snart ska den testas på människor.

© Katsu Takahashi/Tokyo University
Människan - Kroppen

Nytt läkemedel får tappade tänder att växa ut igen

Ett nytt ämne får tänder att växa ut igen hos möss. Fungerar det på människor kan det innebära ett farväl till proteser.

När vuxna människor i dag tappar sina tänder är den enda utvägen att leva utan de tänderna – eller att få artificiella tänder i form av exempelvis proteser.

Men nu har forskare från universitet i Kyoto och Fukui framgångsrikt fått förlorade tänder att växa ut igen på möss.

Antikropp stimulerar tandväxten

Forskarna har upptäckt att en antikropp får genen USAG-1 att stimulera tandtillväxt hos möss med ett ärftligt genfel som förhindrar att de utvecklar alla tänder.

Och det är just de genetiska orsakerna till att vissa personer har för många tänder som forskarna har undersökt för att försöka regenerera tänder.

Samma system utvecklar organ

Samspelet mellan två proteiner och signalsubstanser styr både tillväxten i flera organ och i tänderna. Det innebär att man oftast undviker ämnen, eftersom biverkningar potentiellt kan påverka hela kroppen.

Forskarna ställde därför in siktet på genen USAG-1, som de visste enbart påverkade utvecklingen av tänder.

Genom experiment med flera så kallade monoklonala antikroppar – en typ som också används mot exempelvis cancer – sökte forskarna sig fram till ett enda ämne som styr tandtillväxt med stor precision.

Metoden fungerar hittills på både möss och illrar, vars tänder sitter tätare än människors. Nästa steg är att testa ämnet på grisar och hundar – och till slut på människor.

På sikt kan ämnet eventuellt leda till att det inte längre finns något behov av tandproteser när man förlorar tänder som vuxen.