Mandlarna fångar virus och bakterier

Mandlarna är kroppens yttersta försvar mot virus och bakterier. Trots det har lymfvävnaden avlägsnats i mer än 3 000 år.

Om du gapar och samtidigt tittar i en spegel kan du kanske se de två nötformade klumparna av lymfvävnad längst bak i munhålan – dina mandlar.

Många människor får mandlarna borttagna eftersom de är inflammerade och svullna. Men mandlarna är faktiskt en del av vårt immunförsvar och hjälper till att fånga virus och bakterier innan de smyger in i kroppen genom munnen och gör oss sjuka.

Mandlarna skyddar oss bland annat genom att producera vita blodkroppar som hjälper kroppen med att bekämpa sjukdomar.

Så fungerar mandlarna och mjuka gommen:

• Mandlarna

Var: Längst bak i munnen på båda sidor av svalget
    Vad: Lymfvävnad som är en del av immunförsvaret och bromsar intagna eller inandade bakterier. Vävnaden producerar också så kallade T-celler.

• Mjuka gommen

Var: Längst bak i munnen precis över tungan.
    Vad: Mjuk vävnad som styr vårt uttal – och ser till att mat och vätska inte hamnar i näsan.

Ingreppet har utförts i drygt 3 000 år

Mandlarna varierar i storlek från person till person men är, relativt sett, som störst hos treåriga barn. Det är också oftast barn som får sina mandlar borttagna om de ofta är inflammerade eller gör ont.

Borttagning av mandlar beskrevs första gången för mer än 3 000 år sedan och i dag bränner man vanligtvis bort dem, eller så skärs de bort när patienten är bedövad.

Läkare och forskare har länge varit oense om huruvida personer utan mandlar har ett försämrat immunförsvar. Forskning pekar påatt barn som har fått sina mandlar borttagna löper en större risk för sjukdomar som influensa eller astma.