Handsprit

Om handsprit används korrekt tar den bort upp till 99,9 procent av bakterierna.

© CLAUS LUNAU & SHUTTERSTOCK

Hur fungerar handsprit?

En skvätt handsprit är ett bra skydd mot att sprida smitta till omvärlden. Men hur dör bakterierna av handsprit?

8 augusti 2018 av Redaktionen

Handsprit dödar bakterier, virus och många andra mikroorganismer, och desinficerar därför händerna.

Effekten beror på handspritens innehåll av alkohol på minst 60 procent, som förstör mikroorganismernas cellmembran med en närmast explosiv effekt.

Alkohol förstör cellmembranen

Cellmembraner består av fettämnen och proteiner, och alkohol har en skadlig inverkan på båda dessa komponenter.

Alkoholmolekyler kilar sig in mellan fettmolekylerna i cellmembranet så att det kollapsar.

Proteinerna är väldigt långa molekyler som likt en trasslig sladd är veckade på ett särskilt sätt.

Varje enskilt veck är viktigt för att proteinet ska fungera som det ska, men alkohol kilar sig in mellan vecken och rätar ut dem, vilket förstör proteinet.

Handsprit dödar alla bakterier

Tillverkarna hävdar ofta att handsprit oskadliggör 99,9 procent av alla bakterier, men i verkligheten är det lite annorlunda.

För det första kan vissa bakterier bilda sporer som är resistenta mot alkohol och senare kan utvecklas till bakterier.

Det gäller exempelvis Clostridium, som ger allvarliga tarminfektioner. För det andra kräver en effektiv inverkan att händerna inte är smutsiga eller feta, eftersom alkoholen då har svårt att komma i kontakt med mikroorganismerna.

För det tredje måste alkoholen få tid att verka. Det uppnår man genom att gnugga händerna tills de känns helt torra.

Varför är havsvatten salt? Har djur också olika blodgrupper? I varje nummer av Illustrerad Vetenskap hittar du vetenskapens svar på stora och små frågor. Prenumerera och få nya svar med posten varje månad.

Alkohol spränger sönder bakterier

Handsprit angriper virus och bakterier på två fronter genom att både punktera cellmembraner och slå ut proteiners funktion.

Tvål eller handsprit?

Till skillnad från sprit dödar tvål inte bakterier, virus och annat otyg.

Den löser däremot upp det klibbiga hudfettet, så att de mikroorganismer som handspriten inte kan döda lätt kan sköljas av.

För att få effekt måste händerna dock tvålas in i minst 20 sekunder.