Pojke får handsprit på händerna

Hur fungerar handsprit?

En skvätt handsprit är ett bra skydd mot smitta. Men hur dödar spriten bakterier, kan den användas mot coronavirus och kan man göra egen handsprit om den tagit slut på apoteket?

Handsprit fungerar genom att förstöra cellmembranen

Handsprit dödar bakterier, virus och många andra mikroorganismer, och desinficerar därför händerna.

Effekten beror på handspritens innehåll av alkohol på minst 60 procent, som förstör mikroorganismernas cellmembran med en närmast explosiv effekt.

Cellmembraner består av fettämnen och proteiner, och alkohol har en skadlig inverkan på båda dessa komponenter.

Alkoholmolekyler kilar sig in mellan fettmolekylerna i cellmembranet så att det kollapsar.

Proteinerna är väldigt långa molekyler som likt en trasslig sladd är veckade på ett särskilt sätt.

Varje enskilt veck är viktigt för att proteinet ska fungera som det ska, men alkohol kilar sig in mellan vecken och rätar ut dem, vilket förstör proteinet.

Alkohol spränger sönder bakterier

Handsprit angriper virus och bakterier på två fronter genom att både punktera cellmembraner och slå ut proteiners funktion.

Håndsprit på hud
© Claus Lunau & Shutterstock

Handsprit mot coronavirus

God handhygien är enligt myndigheterna ett av de bästa försvaren mot det nya coronaviruset. Allra bäst är dock om du kan tvätta händerna med tvål och vatten.

Tvål kan nämligen på ett effektivt sätt lösa upp virusets beskyddande fettmembran och gör det inaktivt.

Om du inte har tillgång till vatten och tvål är handsprit ett bra alternativ.

Handsprit med en lösning av 60-80 procent etanol kan – precis som tvål – lösa upp coronavirusets fettmembran. Det behöver dock vara så pass hög alkoholprocent, lägre etanolprocent fungerar inte lika bra. Alkohol som exempelvis whisky och vodka med 40 procent etanol kommer exempelvis inte lösa upp viruset lika effektivt.

handsprit