© Creative Commons

Forskare: Vi har hittat ett helt nytt organ

Dolt bakom lungor, tarmar och blodådror har forskare kanske upptäckt ett helt nytt organ, som kan gömma hemligheten till ett botemedel mot cancer.

6 april 2018 av Rikke Jeppesen

I hålrummet mellan kroppens organ har amerikanska forskare hittat ett dolt organ.

Interstitium är ett slags bindvävnad, som finns överallt i din kropp. Det löper längs dina lungor, på undersidan av din hud, runt tarmarna och längs dina ådror.

Förr trodde läkare att vävnaden mest fungerade som något slags stativ för kroppens organ. Och att vävnaden fanns i kroppens hålrum som helt oberoende delar.

Men nu har forskarnas detaljerade mikroskopier avslöjat att bindvävnaden är fylld med samma vätskefyllda celler och proteiner och att hela vävnaden hänger ihop – precis som ett organ.

Styr immunförsvaret

Forskarna menar att interstitium fungerar som ett slags stötdämpare, som drar ihop sig och utvidgas, så att organen inte kolliderar och slits mot varandra.

Vävnaden ser också ut att vara nära förknippad med kroppens lymfknutor, vilket betyder att sjukdomar kanske kan spridas i hela kroppen genom detta system.

Därför är den nya organkandidaten en möjlig väg för cancer att spridas.

Kan vara botemedlet mot cancer

Om det flytande organet är en hemlig genväg för cancer, innebär det att cancertumörer kan skicka metastaser genom interstitium för att invadera organ som lungor och tarmar.

Det betyder att forskarna kan ha upptäckt ett av de farligaste vapen som cancern besitter och därmed har också en ny väg att gå för att bekämpa sjukdomen.

Interstitium är dock ännu inte officiellt erkänt som ett nytt organ.

Följ med in i kroppen

Lär dig mer i Illustrerad Vetenskap om hur dolda sinnen, elektriska signaler och miljontals röda och vita blodkroppar ständigt arbetar för att hålla dig vid liv.

Just nu får du:

• 2 nummer av Illustrerad Vetenskap.
  • Ett läckert knivset.
  • Fri tillgång till våra 12 senaste nummer digitalt.
  • Tillgång till vår förmånsshop för prenumeranter, där du bland annat kan få verktyg, sportkläder, klockor och husgeråd till upp emot 70 procents rabatt.

För bara 89:- HÄR.

VAD ÄR ETT ORGAN?

Forskarna kallar en struktur i kroppen ett organ när två kriterier uppfylls:

• Strukturen är en sammanhängande enhet.
  • Vävnaden fyller minst en viktig funktion i kroppen.