Forskare: Särskilt protein kan ligga bakom akne

Akne är en av de vanligaste - och mest gåtfulla - hudsjukdomarna i världen. Nu pekar ny forskning på varför vissa av oss får kämpa med de inflammerade knopparna.

Hundratals miljoner människor lider av akne, som kännetecknas av finnar, pormaskar och röda, ömma blemmor i ansiktet och på kroppen. Trots det finns det en hel del som forskare vet inte om sjukdomen, bland annat varför vissa människor plågas av akne medan andra slipper.

Nu visar en studie som publicerats i tidskriften Nature, att orsaken till akne kan finnas i ett protein - eller snarare bristen på detta protein. Hudprover från personer med akne avslöjar en lägre nivå av proteinet GATA6.

Protein påverkar fett i huden

Enligt forskarna påverkar GATA6-proteinet hur cellerna i talgkörtlarna beter sig. Det har till exempel en effekt på hur mycket talg som produceras, eftersom proteinet kontrollerar den effekt som det manliga könshormonet testosteron har på talgkörtlarna.

Talgkörtlar är små körtlar som finns i våra hårsäckar. De producerar en fet substans, talg, som är ska skydda vår hud från att torka ut. Talgkörtlarna finns över hela kroppen, men de flesta återfinns i hårbotten, ansiktet, övre delen av ryggen och mitten av bröstet. Därför upplever personer med akne ofta att det är just dessa områden på kroppen som finnarna dyker upp.

Varför vissa människor har lägre nivåer av proteinet är fortfarande okänt, men forskarna bakom studien hoppas att deras upptäckt kan bana väg för vidare forskning och nya behandlingar av akne.

Ofarlig bakterie förvandlas till gul böld

En giftig cocktail av döda hudceller, fett och stora mängder bakterier får immunförsvaret att rycka ut och omvandla hudens hårsäckar till en inflammerad finne.