Forskare löser gåtan om cellernas kraftverk

För första gången har forskare lyckats kopiera ett av evolutionens största tigersprång: Utvecklingen av mitokondrierna, som ger våra celler energi.

Amerikanska forskare har kopierat ett viktigt språng i evolutionshistorien – bildningen av cellernas inre kraftverk, mitokondrierna.

Dessa kraftverk befinner sig utanför cellkärnan, omges av ett membran och innehåller sitt eget dna. Det gör att de liknar små, självständiga organismer – vilket de troligen också en gång var.

Samarbete skapade nya livsformer

Biologerna har en hypotes om att mitokondriernas föregångare var bakterier som fångades in av andra celler för cirka 1,5 miljarder år sedan då det bara fanns encelligt liv på jorden.

De båda mikroorganismerna smälte samman och påbörjade ett samarbete som skulle få enorm betydelse för evolutionens förlopp. Det ledde nämligen fram till de så kallade eukaryota cellerna, som alla flercelliga livsformer är uppbyggda av.

Forskarna fick insprutade colibakterier att fungera som mitokondrier i jästceller i över 40 generationer. Pilen pekar på colibakterier (lila) i en jästcell.