Det kryllar av liv i din tarm

100 biljoner – så många bakterier trängs just nu i ditt tarmsystem. Vi kryper ned i det åtta meter långa organet som kan manipulera allt från din aptit till risken att du utvecklar diabetes och cancer.

GASTROLAB/SPL

Inflammerat: Magsårsbakterie ledde till Nobelpris

År 1982 upptäckte forskarna Barry J. Marshall och J. Robin Warren att magsår orsakas av bakterien Helicobacter pylori. Upptäckten revolutionerade behandlingen av magsår och 2005 belönades forskarna med Nobelpriset i medicin.

P. HAWTIN, UNIVERSITY OF SOUTHAMPTON/SPL

Bukspott: Hormon sprider cancer

Hormonet kolecystokinin (CCK) produceras i tarmen och styr normalt utsöndringen av galla och produktionen av enzymer i bukspottkörteln. Men försök med möss visar att hormonet även spelar en roll i spridningen av cancer i bukspottkörteln.

DAVID PARKER/SPL

Transport: Tunntarmen förser blodet med näring

Ett nätverk av blodådror förser tunntarmen med blod. Tunntarmen är klädd med en slemhinna och små utskott på insidan, kallade villi. Via villi överförs smält mat till blodet, som transporterar vidare näringsämnena i kroppen.

SUSUMU NISHINAGA/SPL

RoboGut: Ätlig robot övervakar tarmarna

Forskare i Schweiz har utvecklat en ätlig robot av gelatin, som böjs när den utsätts för vätska eller luft. Den bionedbrytbara robotarmen ska användas till allt från övervakning av tarmsystemet till kirurgiska ingrepp och läkemedelsleveranser.

Jun Shintake et al./NCCR

Magont: E. coli kan både hjälpa och döda

E. coli är den gemensamma beteckningen för en grupp bakterier, som finns i människans tarm. Den bromsar sjukdomsframkallande bakterier, men vissa varianter av E. coli kan även ge svår diarré och orsakar mer än två miljoner dödsfall om året.

STEPHANIE SCHULLER/SPL

Blodspår: Elektroniskt piller bekämpar magsår

Forskare från MIT har utvecklat ett elektroniskt piller, som kan bekämpa blödande magsår. Pillret innehåller en tarmvänlig variant av E. coli-bakterien och kan skicka signaler till en dator om var i magen blödningar äger rum.

Lillie Paquette/MIT

Saltsugare: Tjocktarmen är en enda stor svamp

Tjocktarmen ser ut som ett stort, fett rör, men fungerar i själva verket som en svamp som suger ut vatten och salt ur maten. Tjocktarmens rörelser ser till att transportera avföringen den sista biten ut till ändtarmen.

GASTROLAB/SPL