Det ville der ske, hvis du sprøjtede desinfektion ind i kroppen

Desinfektion i kroppen: Så här illa skulle det gå

Ett sarkastiskt skämt eller ett livsfarligt råd? USA:s president Donald Trump har skapat stor uppståndelse med sitt förslag om att spruta in desinfektionsmedel i kroppen i kampen mot coronaviruset. Men vad skulle egentligen hända om kroppens insida kom i närkontakt med de starka medlen? Få vetenskapens svar här.

USA:s president Donald Trump skapade enorm uppståndelse då han natten till fredagen under en presskonferens yppade idén om att injicera desinfektionsmedel i kroppen i kampen mot coronaviruset.

Flera läkare varnade efteråt kraftigt mot presidentens förslag, varpå Trump svarade att kommentaren bara hade varit ett sarkastiskt inslag för att glädja journalisterna.

Men vad skulle egentligen hända om kroppens insida kom i närkontakt med ett desinfektionsmedel? Få vetenskapens bästa svar här. Och för ordningens skull: Vi varnar starkt mot att göra det eftersom det kan vara förenat med livsfara.

Kväver kroppens transport av syre

Av naturliga skäl är erfarenheterna av att spruta desinfekterande medel som exempelvis isopropylalkohol och blekmedel rakt in i kroppen få - både när det gäller försök och rapporterade skador. Men mindre studier visar att blekmedel i blodkärlen kan medföra allt från akuta njurskador till blodproppar.

Det beror bland annat på att desinfekterande medel förstör kroppens röda blodkroppar som är ansvariga för att transportera syre från lungorna via blodet till kroppens andra celler. Detta gör blodkropparna med hjälp av proteinet hemoglobin, som binder sig till syret och frigör det till kroppens vävnad.

Hemoglobin andas åt cellerna

En av blodets viktigaste uppgifter är att förse kroppens celler med syre från lungorna och att föra koldioxid åt andra hållet. Detta sköter de röda blodkrop-par­na, som är fulla med det järnrika proteinet hemoglobin. Det utgör 97 ­procent av de röda blodkropparnas torrsubstans.

Hemoglobin är en stor molekyl, som består av fyra proteinkedjor med varsin järnatom bunden till sig. Syre från inandningsluften dras till de röda blodkropparnas järnatomer, när de kommer nära varandra i lungorna.

Hemoglobin är så finurligt konstruerat att när en syremolekyl bundit sig till den första järnatomen, ändrar proteinet form, så att de andra järnatomerna får en framskjuten plats och lättare kan ta upp mer syre. På så sätt suger de röda blodkropparna i lungorna till sig syre, medan det motsatta sker i kroppens syrehungrande celler.

När den första syremolekylen släppt sitt tag, ändrar proteinet åter form, så att de andra syremolekylerna exponeras och lättare friges till målcellerna. I denna process byter syre plats med koldioxid, som är en avfallsprodukt från cellernas förbränning.

Koldioxiden förs av blodet till lungorna, där det överlåter platsen till nya syremolekyler, som därefter transporteras ut i kroppen.

När de röda blodkropparna förstörs når inte syret ut till kroppens organ - och det kan snabbt leda till döden. Dessutom kan kemikalierna leda till inflammationer och skador på blodkärlens insida med blodproppar och våldsam smärta till följd.

Framtaget för att förstöra celler

Inte heller en injektion med desinfektionsmedlet isopropylalkohol rekommenderas. Alkoholen skulle på samma sätt som blekmedel leda till kraftig förödelse på blodkärlens insida, förstöra de syretransporterande röda blodkropparna och troligtvis leda till blodproppar.

Lyckligtvis är även erfarenheterna av den här sortens injektioner få. Men personer som har fått i sig denna alkohol har drabbats av medvetslöshet, blödningar i magen, frätskador på matstrupen och blodtrycksfall. Flera har även drabbats av andningsuppehåll.

Handsprit spränger virusets försvar

Håndsprit på hud

Handsprit är också ett välkänt desinfektionsmedel som med hjälp av en alkoholprocent på minst 60 procent förstör cellmembranen på bakterier och virus med en nästan exploderande effekt.