Därför växer ditt hår snabbare på sommaren

Antalet aktiva hårsäckar har stor betydelse för om håret växer snabbare när solen gassar.

Unsplash / David Billings

Man hör ofta folk säga att sommarvädret sätter fart på hårväxten. Och det stämmer faktiskt.

Värmen och solens strålar skapar gynnsamma förutsättningar för att håret ska kunna växa lite snabbare på sommaren än under grå och kalla vinterdagar.

I en kinesisk studie från år 2014 kom forskarna fram till att håret växer i genomsnitt 0,4 millimeter om dagen på sommaren, medan tillväxten på vintern är nere på 0,375 millimeter.

Hårsäckarna blir lata under hösten

En av anledningarna till hårets ökade tillväxt står att finna i antalet hårstrån. I mars är omkring 90 procent av alla hårsäckar i hårbotten aktiva, medan andelen minskar gradvis fram till september.

Det beror på att vi, i likhet med många pälsdjur, börjar fälla när solen får temperaturen att stiga.

Färre hårstrån och ökad blodcirkulation ger mer näring till hårsäckarna

En kombination av färre hårstrån, värme och näring ger idealiska förutsättningar för proteinet keratin, som utgör majoriteten av våra hår.

Förlusten av hårstrån är som störst i augusti och september, då vi i genomsnitt tappar 60 stycken om dagen, vilket är mer än dubbelt så många som på vintern.

Det minskade antalet hårstrån gör att det finns mer näring över i form av exempelvis socker, mineraler och aminosyror till de återstående hårstråna, vilket får dem att växa snabbare.

Och det gäller inte bara håret på huvudet. Mäns skägg kan enligt en studie växa upp till 60 procent snabbare på sommaren.