nb_u39 bryster
Människan - Kroppen

Därför har kvinnor två bröst

Naturen har ett skäl till att utrusta kvinnor med två bröst. Däggdjur är nämligen utrustade med dubbelt så många bröst som de har munnar att mätta.

En av de mer berömda scenerna i den mindre sofistikerade delen av science fiction-genren utspelar sig i filmen Total Recall från 1990, där en prostituerad kvinna på Mars kan visa upp tre bröst.

I filmens intrig förklaras det tredje bröstet med en genetisk mutation, men fans av "multibröst" bör förbereda sig på en stor besvikelse om de förväntar sig att kvinnor kommer utvecklas i den riktningen naturligt.

De flesta biologer är nämligen följare av tesen att antalet bröst hos däggdjur av honkön hänger tätt samman med hur stor kull ungar de föder.

Mjölkkor ett undantag

Tumregeln lyder att däggdjur har dubbelt så många bröstvårtor som det antal ungar de vanligtvis får åt gången.

Det finns dock undantag från regeln. Till exempel har mjölkkor fyra spenar, trots att de som oftast endast får en kalv åt gången, vilket har att göra med juvrets inre anatomi.

Människor får i stort sett alltid ett barn åt gången (tvillingfödslar står för 1,25 procent), vilket alltså kräver de två bröst de allra flesta kvinnor är utrustade med från naturens sida.

Bröst ska vara symmetriska

Därtill kommer principen om symmetri, som innebär att alla däggdjur i grunden är uppbyggda symmetriskt. En hund har t.ex. åtta, tio eller till och med 12 - men inte 9 eller 11 - bröstvårtor.

Två bröst uppfyller alltså också regeln om symmetri. Så även om tvilling- eller trillingfödslar plötsligt blev normen, skulle antalet bröst troligtvis stiga till fyra eller sex men inte tre bröst.