Astronauter ska gå i ide

Nya försök visar att möss och råttor kan manipuleras att gå i dvala, trots att de inte gör det naturligt. Forskare tror därför att detsamma är möjligt med astronauter under långa rymdresor.

Tanken att försänka astronauter i ett tillstånd av dvala under långa rymdresor har hittills varit rena science fiction, men nu har den kommit ett stort steg närmare att realiseras.

Forskare från Tsukuba-universitetet i Japan har framkallat dvaltillståndet på konstgjord väg hos möss och råttor, som inte annars sover vintersömn.

Flera däggdjur kan minska sina kroppsfunktioner under de månader, då det är brist på föda. Det gäller exempelvis björnar, igelkottar och fladdermöss, men även enskilda primater som lemurer. Gemensamt för dem är att de sänker sin kroppstemperatur och hjärtrytm, så att kroppen använder ett minimum av energi.

Forskare försänker möss i dvala

Aktivering av så kallade Q-neuroner i hjärnan kan försänka möss i ett dvalliknande tillstånd, visar ett nytt, banbrytande försök.