Bakterier pruttar i din mun

Dålig andedräkt drabbar de flesta av oss och beror för det mesta på bakterier som producerar svavelhaltiga gaser i munnen – precis som fisar. Här får du förklaringen till dålig andedräkt och ett antal tips om hur du undviker stanken från munnen.

Den främsta orsaken till dålig andedräkt krälar runt inuti själva munnen.

Miljontals bakterier – över 700 olika sorter – lever i din tandbeläggning och i veck och sprickor överallt i munhålan och på tungan. Där smörjer de kråset på resterna i munhålan och producerar gas, precis som i tarmen.

Ur den synvinkeln är dålig andedräkt faktiskt munnens fisar.

Svavelgaser ger dålig andedräkt

Munbakterierna lever normalt av de kolhydrater som finns i matrester i munnen, men utan att det ger upphov till några större luktproblem.

När du däremot inte har ätit på länge, eller när du sover, börjar sig mikroorganismerna frossa på sin saliv eller döda celler från munnens slemhinnor.

Munbakterier, som bryter ned proteiner, bildar svavelhaltiga gaser som till exempel svavelväte och menantiol, och det är de ämnena som stinker ruttna ägg och ger dig dålig andedräkt.

Så undviker du dålig andedräkt:

• RENGÖR TÄNDERNA:** God tandhygien håller bakteriemängden i schack och motverkar svavelgasproduktion. Avlägsna beläggningar på tänderna med tandborsten, eftersom de är en rastplats för bakterier på väg nedi tandköttsfickorna. Där har de fest och förökar sig. Det är också en god idé att ta bort matrester mellan tänderna med tandtråd.
  • SKURA TUNGAN: Tungan är bakteriernas centralstation. Den knottriga ytan är idealisk för de gaspruttande mikroorganismerna, och koncentrationen är cirka fyra gånger större på tungan än i resten av munnen. Borsta därför tungan med tandborsten varje dag – långt bak i munnen också – eller köp en så kallad tungskrapa.
  • MUMSA PÅ SURA FRUKTER: Citrusfrukter försurar munmiljön och ett lågt pH-värde är inte populärt för bakterierna. Det försvagar deras förmåga att bryta ned proteiner och därmed att producera äggstinkande svavelgaser.
  • VÄLJ ZINK: Tandkräm och tabletter med Zink binder till sig svavelföreningarna i bakteriernas avgaser och reducerar på så sätt lukten. Många experter avråder däremot från munskölj med bakteriedödande medel som till exempel klorhexidin, av rädsla för att sköljmedlet på sikt kan skapa resistenta munbakterier.
  • ÄT OCH DRICK: När du äter och dricker sätter spottkörtlarna fart på produktionen av saliv – och saliv sköljer bort de vattenlösliga svavelgaserna från munnen.
  • SUG OCH TUGGA: Sockerfritt tuggummi och halstabletter hjälper till att stimulera salivproduktionen och därmed bakterieutsköljningen.
  • GÅ TILL TANDLÄKAREN: Parodontit är inte kul om du vill undvika dålig andedräkt. Tandköttsfickorna med inflammation fungerar som ett superväxthus för svavelstinkande munbakterier.
  • SLUTA RÖKA: Rökare får oftare parodontit och rökning bidrar till att torka ut munnen, så att bakterierna får bättre tillväxtvillkor.
  • UNDVIK VITLÖK: Vissa matvaror ger dålig andedräkt, dock utan att det är förknippat med munnen. Vitlök friger exempelvis allylmetylsulfid i tarmen, vandrar vidare till lungorna via blodet och kommer ut med andningen. Fet mat och mjölkprodukter kan också ge dålig andedräkt. .

DÅLIG ANDEDRÄKT

En genant dålig andedräkt drabbar cirka hälften av oss förr eller senare i livet. Det beror normalt på bakterierelaterade svavelgaser i munnen.

Kroniskt dålig andedräkt – halitosis – drabbar cirka var femte person och definieras som kraftigt besvärande luktproblem både för den drabbade och för omgivningen. Cirka 90 procent av orsakerna till halitosis finns i munnen, medan 10 procent kommer från sjukdomar, tarmsystemet, magen eller medicinering.