© Shutterstock

Bakterier ger din svett en doft av get, lök eller kummin

Det är bakterier i armhålorna som får din svett att lukta. Forskare har identifierat tre svettdofter och hur just din svett luktar beror på vilka bakterier som dominerar under dina armar.

28 juni 2018 av Gorm Palmgren og Jesper Bindslev

Din svett har egentligen ingen doft i sig själv. Odören uppstår när bakterier på huden bryter ned näringsämnen i svetten och bildar avfallsämnen.

Varje människa har en helt personlig sammansättning av bakterier. I ett försök tog forskare prover av bakteriefloran i armhålan hos flera personer och det visade att åtta bakterier dominerar, men i olika kombinationer.

Tre bakterier ger svettlukt

Av de bakterier som trivs i armhålan är det främst tre typer som får svetten att lukta: Corynebakterier avger en odör som påminner om lukten av get, stafylokocker luktar lök och anaeroba bakterier luktar kummin.

Om de tre bakterietyperna utgör en stor del av bakterierna i din armhåla har du en markant svettlukt. Har du tur utgör de en mindre del, så att din svett har en mer neutral doft.

Svetten luktar inte lika mycket över hela kroppen. Det beror på att vi har två sorters svettkörtlar. Den typ som finns i armhålorna och skrevet utsöndrar mjölksyra och urinämnen som ger näring till bakterierna.

Svett på andra områden på kroppen innehåller bara salter, som bakterierna inte kan leva av och därför luktar det inte när du till exempel har handsvett.

Tre behandlingar avhjälper svettproblem

Bakterietransplantation

Avlägsnar dålig lukt genom att ersätta personens bakterier i armhålan med bakterier från någon annan med bättre svettlukt.

Nervgift

En injektion med botox förhindrar nervsignaler att aktiver svettkörtlarna.

Mikrovågor

Svettkörtlar i armhålorna dödas med mikrovågor som utvecklar hög värme.

Följ med in i kroppen

Lär dig mer i Illustrerad Vetenskap om hur dolda sinnen, elektriska signaler och miljontals röda och vita blodkroppar ständigt arbetar för att hålla dig vid liv.

Just nu får du:

• 2 nummer av Illustrerad Vetenskap.
  • Ett läckert knivset.
  • Fri tillgång till våra 12 senaste nummer digitalt.
  • Tillgång till vår förmånsshop för prenumeranter, där du bland annat kan få verktyg, sportkläder, klockor och husgeråd till upp emot 70 procents rabatt.

För bara 89:- HÄR.