Hjärtmyter

6 myter om hjärtat

Stämmer det att hjärtat slår snabbare när vi ser vår utvalda? Och behöver det bara en stöt om det slutar slå? Vi testar de mest seglivade myterna om hjärtat.

4 september 2018 av Rikke Jeppesen & Andreas Andersen

1. Du kan dö av hjärtesorg

SANT: Ett brustet hjärta fick en helt ny innebörd när japanska läkare 1990 upptäckte att hjärtat ändrar form hos vissa människor med hjärtesorg.

Sedan dess har forskningen visat att hjärtat hos en del människor nästan förlamas av sorg om det exempelvis mister en partner.

Krossat hjärta-syndrom uppstår när kroppen reagerar på en traumatisk händelse genom att frigöra stresshormoner i blodet.

Hormonerna får hjärtat att slå snabbare och blodkärl i hela kroppen att dra ihop sig.

Fördjupa dig i minsta detalj av vårt fantastiska universum med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

När blodkärlen runt hjärtat drar ihop sig transporterar det mindre syre till hjärtat än vad de brukar och det utlöser en kraftig smärta i bröstet. Tillståndet går oftast över efter en vecka.

2. Vin är bra för hjärtat

FALSKT: Rödvins rykte är dessvärre lite för bra för att vara sant. Myten uppstod när forskare upptäckte att fransmän drack mängder av rödvin och åt fet mat, men sällan fick hjärt-kärlsjukdomar.

I rödvinet hittade forskarna ämnet resveratrol, en antioxidant som även finns i exempelvis vindruvor, choklad och hallon. Ämnet visade sig skydda något mot hjärt-kärlsjukdomar i försök på möss.

>> Visa ditt stora hjärta: Ge bort vår tidning i present – till ett bra pris!

Det visade sig dock senare att mössen hade fått en mängd av den aktuella substansen som var mer än 1 000 gånger större än den som finns i ett glas rödvin.

Vi skulle således behöva hälla i oss 1 000 glas rödvin varje dag för att uppnå den skyddande effekten.

3. Ditt förälskade hjärta slår snabbare

SANT: En femtedels sekund. Så fort går det att bli förälskad.

Tillståndet uppstår i hjärnan där en kemisk kortslutning påverkar hela vår kropp så att det kittlar i magen och slår hårt i bröstet när vi ser vår älskade.

Hjärnan kommunicerar med kroppen via elektriska signaler som går genom nervceller till olika delar av kroppen.

Den förälskade hjärnan skickar ut signaler till de så kallade binjurarna så att de i sin tur skickar ut adrenalin i blodet.

I hjärtat binder sig adrenalinet till speciella receptorer så att hjärtat inte bara slår snabbare utan också hårdare (med mer kraft) än tidigare.

4. Idrottare har större hjärta