Mamma tröstar sitt barn

5 skäl: Därför är mamma bäst i världen

Genom biologiska bakvägar och krumsprång präglar din mamma dig mer än du anar. Du har exempelvis henne att tacka för din kräsenhet, din förmåga att lyssna samt dina fobier.

Alla har en mamma. Oavsett hur din relation till henne ser ut, så har ni nära band.

Med biologiska knep banar mammor nämligen små genvägar som stärker mamma-/barnrelationen och gör avkomman djupt beroende av sitt ursprung på mödernet.

Att mamma är bäst i världen är därför inte så märkligt med vetenskapens ögon sett.

1. Du ärver flest gener från din mamma

När en äggcell befruktas ritas grundplanen till en ny människa när 23 kromosomer från pappan och 23 kromosomer från mamman smälter ihop.

Kromosomerna är den struktur som fraktar generna och de 23 kromosomparen bildar ett grundrecept som flyttar med in i varje cell i fostret.

Men trots att de flesta får lika många kromosomer från pappa som mamma, får ingen lika många gener från båda föräldrarna.

Flickor ärver en X-kromosom från varje förälder, medan pojkar i stället ärver en X-kromosom från sin mamma och en Y-kromosom från sin pappa.

X-kromosomer är mycket större än Y-kromosomer och innehåller cirka 730 fler gener. Det innebär att pojkar ärver 730 fler gener från sin mamma än sin pappa.

Men det finns 13 gener som inte sitter på våra kromosomer utan på cirkelformade dna-fragment i de så kallade mitokondrierna

Både din mamma och din pappa har mitokondrier, men du ärver bara din mammas.

Forskare har undrat hur det går till eftersom pappas spermie förde med sig mitokondrier när den befruktade din mammas äggcell.

Ny forskning visar hur äggcellen bryter ned pappans mitokondrier efter befruktningen.

Mamma bryter ned pappas mitokondrier

Oavsett om du är kvinna eller man, så är du mer genetiskt lik din mamma än din pappa.

2. Doftämnen nedärver din mammas rädsla

Mammor lär sina barn att frukta olika faror genom doftämnen.

Amerikanska forskare gav råttor en lindrig elektrisk chock samtidigt som de fick känna doften av pepparmynta. Efter det blev råttorna dräktig och fick ungar.

Råttungar är ur stånd att fånga upp information via dofter – bortsett från när doftämnena kommer från modern, visade försöken.

När mödrarna efter födseln utsattes för pepparmynta skickade de ut doftämnen för att varna andra individer om hotet. Ämnena aktiverade hjärnans rädslocentrum, amygdala. När råttungarna utsattes för pepparmynta utan att deras mödrar var i närheten aktiverades centret igen.

Hjärnavbildningar visade att doftresponsen från modern skapade varaktiga förändringar i hjärnan till skillnad från annan inlärning från spädbarnsstadiet som kräver upprepning för att fastna.

Försöket kan vara en del av förklaringen till varför en del barn ärver exempelvis PTSD eller fobier från sina mammor.

3. Mammas hjärna är fastvuxen med din

En graviditet påminner om att angripas av en parasit. Fostret häktar sig fast vid mammans blodbanor med en moderkaka och suger till sig näring genom navelsträngen.

Men via navelsträngen färdas inte bara näringsämnen. Även dna, små delar av moderkaka och celler kan passera på båda håll, till och från mamman.

Många av cellerna dödas av immunförsvaret, men de av mammans celler som överlever i fostret finjusterar immunförsvaret. Processen odlar en sorts reglerande T-celler, kallade tregceller, som lär sig att angripa rätt främmande kroppar och låta andra vara. Inlärningen spelar en central roll för att undvika så kallade autoimmuna sjukdomar som diabetes, psoriasis och MS.

Hos mamman borrar sig några av fostercellerna in i exempelvis hjärtat och stärker musklerna eller läker kejsarsnitt genom att bilda mjuk ärrvävnad. Cellerna kan till och med korsa blod-hjärn-barriären och trånga in i hjärnan.

Där blir cellerna en del av hjärnvävnaden, trots att mamman och barnet inte har identiskt dna, och kan på så sätt att förbli i mamman för evigt.

Chimaira av lejon, get och orm

Celler som lever i någon annans kropp kallas mikrochimärism, uppkallade efter grekiska fabeldjur, chimaira, som var sammansatt av flera arter.