Topptränade celler spårar hjärntumör

Hjärnan innehåller miljardtals hjälpceller som ser till att dina nervceller fungerar. Men hjälpcellerna kan utvecklas till cancer. Nu står forskarna redo med ett kraftfullt vapen mot de sjuka cellerna.

Under ditt kranium arbetar en gigantiskt armé av nervceller. Den består av 86 miljarder soldater – men den är inte överlägsen i styrka. Dold mellan nervcellerna finns en annan armé som kan mäta sig i antal. En armé av olika celler, vars långa, tunna armar vecklar sig runt nervceller och blodkärl: Hjärnans stödjeceller.

Stödjecellerna kontrollerar vilka ämnen som får komma in i och ut ur hjärnan, de förser nervcellerna med energi, ser till att hjärnan kan skicka signaler, styr nervcellernas aktivitet och skyddar hjärnan mot virus och bakterier.

De är fullständigt oumbärliga – men kan vända sig mot dig. Omkring sju av 100 000 människor drabbas varje år av elakartad cancer i hjärnan, och hjärnans stödjeceller ligger troligen bakom 80 procent av fallen.

Kræft

År 2018 avled 241 037 människor av hjärncancer världen över.

© Hellerhoff

Mutationer förvandlar dessa viktiga celler till cancerceller och läkarna saknar i dag effektiva vapen för att bekämpa tumörerna. Mindre än tio procent av patienterna lever längre än fem år efter diagnosen. Men nu testar forskare en ny behandling på människor. Den går ut på att forskarna skickar in en grupp topptränade immunceller i patienten och de första resultaten ser hoppingivande ut: Den målsökande elitstyrkan söker upp hjärntumören och går till angrepp mot cancercellerna.

Barriär bromsar medicin

Hjärnans stödjeceller omfattar ett flertal olika celltyper, bland annat immunceller kallade mikroglia, så kallade oligodendrocyter (som fungerar som isolering kring hjärnans elektriska kretsar) samt astrocyter (som noga styr vilka ämnen nervcellerna har tillgång till). Dessutom innehåller hjärnan olika typer av stamceller som bland annat levererar nya stödjeceller.

Stjärnceller styr hjärnan

De skyddar, skaffar näring och städar upp. Stjärnformade celler, så kallade astrocyter, är oumbärliga för din hjärnas aktivitet.

• © Claus Lunau

Cellarmar vaktar hjärnans ingång

Astrocyterna reglerar mängden blod i hjärnans blodkärl och hjälper till att styra vilka ämnen som passerar från blodet in till hjärncellerna.

• © Claus Lunau

Energidepå utfodrar nerverna

Astrocyterna lagrar glukos och kan omvandla det till laktat. När hjärnan saknar energi friger astrocyterna laktat, vilket nervcellerna använder som bränsle.

• Dammsugare städar upp i hjärnan

Nervcellerna friger signalsubstanser och joner när de skickar signaler. Astrocyterna städar konstant i hjärnan för att säkerställa att nervcellerna kan genomföra uppgiften.

Mutationer i stamceller eller astrocyter är de vanligaste orsakerna till aggressiva hjärntumörer.

Mutationerna får cellerna att dela sig okontrollerat tills de förstör vävnaden runt dem – vilket i många fall leder till döden. Patienter med hjärntumörer har generellt sett en sämre utgångspunkt än andra cancerpatienter, dels för att det är svårt att operera i hjärnan utan att skada frisk vävnad eller viktiga blodkärl, dels för att hjärnan har ett försvarsverk – den så kallade blod-hjärnbarriären – som stänger ute många läkemedel.

Patienter med den mest aggressiva typen av hjärncancer, glioblastom, lever i genomsnitt i 15 månader efter diagnosen.

Barriären omsluter hjärnans blodkärl och består av tätt sittande celler, som bara låter utvalda ämnen passera från blodet in till hjärncellerna. Särskilt vattenlösliga ämnen som exempelvis salter har svårt att ta sig förbi blod-hjärnbarriären, medan fettlösliga ämnen som syre kan passera förhållandevis enkelt. Barriärens syfte är att säkra de bästa villkoren för hjärnans celler, men den är samtidigt anledningen till att 95 procent av de läkemedel som testas i kampen mot hjärnans sjukdomar slår fel.

Utmaningarna med hjärntumörer är dock inte omöjliga att bemästra. Forskare är nu i full färd med att testa en ny behandling som aktivt söker sig förbi hjärnans barriär och går till angrepp mot cancercellerna utan att skada frisk vävnad.

Forskare tränar immunceller

Läkarna har i dag tre vapen mot hjärntumörer. Det första är kirurgi, som främst används om sjukdomen upptäcks i ett tidigt skede. Eftersom kirurgerna måste vara extremt försiktiga när de opererar kan det vara svårt att avlägsna samtliga cancerceller. Därför kompletteras kirurgin ofta av två andra vapen, strålning och kemoterapi, vars uppgift är att döda de kvarvarande cancercellerna.

Tyvärr är ingen av behandlingarna särskilt effektiv, och bara cirka fyra procent av patienterna med den mest aggressiva formen av hjärntumörer – glioblastom – lever i mer än fem år efter att ha fått diagnosen.

Muterade proteiner ger cancer

Fel i dna skapar nya proteiner. Och de nya proteinerna kan förvandla hjärnans stödjeceller till cancerceller som invaderar och förstör hjärnan.

Därför har cancerforskare runt om i världen nu börjat utveckla ett fjärde vapen för läkarna: Immunterapi. Behandlingen använder sig av immunceller för att döda cancern, och en variant av behandlingsformen resulterade 2018 i ett Nobelpris till dess uppfinnare.

Forskarna kan exempelvis injicera ämnen i patienten för att aktivera immuncellerna, eller ta ut immunceller ur patienten och träna dem till att identifiera vissa proteiner på cancercellernas yta. Immuncellerna kan själva söka upp och döda tumören – och skona frisk vävnad på vägen. Metoden har visat sig vara effektiv och flera sorters immunterapi har redan godkänts.

Immunsystemets så kallade T-mördarceller (röda) kan spåra och döda cancerceller (blå).