Små kanaler ger hjärnan första hjälpen

Hjärnskador utlöser en akutberedskap av hjälpceller som forskare har upptäckt först nu. Cellerna tar en smart genväg till din hjärna.

När vår hjärna ­drabbas av en skada eller av en infektion kommer vårt immunförsvar till undsättning.

De vita blodkropparna som hjälper hjärnan bildas i benmärgen, och hittills har forskarna ansett att de färdas via blodströmmen till hjärnan.

Nu visar ny forskning, att hjärnan har en akut-beredskap mycket närmare i den benmärg som finns i kraniet.

Genväg utefter insidan av kraniet

Upptäckten gjordes av en forskargrupp vid Harvard Medical School i USA. De tillförde ett färgämne till benmärgen i ben och skallben hos möss och utsatte mössen för en liten skada i hjärnan

Försöket visade att de flesta immunceller kom till skadestället från skallbenet och att de tog en direkt väg och inte först fördes ut i blodcirkulationen.

Skanningar av insidan av kranierna avslöjade några 22 mikrometer vida hål, som fungerar som genväg för de vita blodkropparna.

Kanaler från kraniets benmärg kan blixtsnabbt föra fram immun­celler till en skada.

• RÖD
    Mikroskopisk kanal

• GUL
    Kranium

• GRÖN
    Hjärnhinna

Efterföljande skanningar av människokranier visade att vi har motsvarande kanaler. Hos människan är hålen 77 mikrometer vida. Forskarna menar att har samma betydelse för oss som för mössen.

Den nya upptäckten kan leda till nya metoder som snabbt kan transportera medicin till hjärnan.