Jästsvampen C. neoformans sprids från blodkärl

Sällsynt meningit sprids till hjärnan med hårresande knep

En speciell jästsvamp har hittat en helt egen skrämmande väg in bakom hjärnans skyddande barriär, där den orsakar livsfarlig meningit.

University of Sheffield

Omkring 86 miljarder hjärnceller glöder just nu under ditt kranium.

De ser till att ditt hjärta slår och styr allt från dina tankar till dina minsta rörelser.

Därför har din kropp också byggt upp en nästan ogenomtränglig fästning, som säkerställer att bara syre, näring och enstaka andra ämnen kan tränga in till de hårt arbetande cellerna. Samt att virus och mikrober håller sig långt borta.

Ändå lyckas några få farliga organismer med att krypa in bakom den skyddande vallen och infektera hjärnan. Och nu har forskare kanske lärt sig mer om hur det går till.

Blod-hjärn-barriären är hjärnans eget försvarsverk

• På insidan av dina blodkärl i hjärnan sitter ett tätt membran, som ser till att bibehålla en konstant kemisk miljö i din hjärna och som säkrar de bästa livsvillkoren för hjärncellerna.
  • Barriären fungerar som ett slags dörrvakt, som bland annat ser till att stänga ute objudna ämnen och virus och samtidigt säkrar att exempelvis syra och näring kan passera till din hjärna.
  • Blod-hjärn-barriären består av speciella celler, kallade endotelceller, som sitter i alla blodkärl i din kropp – men är extra nära förbundna med hjärnan.

Jästsvamp invaderar hjärnan

I en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Plos Pathogens har forskare fått inblick i hur en jästsvamp kallad Cryptococcus neoformans gör en skrämmande snabbtur från blodkärlen och in bakom hjärnans skyddande blod-hjärn-barriär.

Där skapar svampen en sällsynt form av hjärnhinneinflammation kallad kryptokockmeningit – ett allvarligt och extremt livshotande tillstånd som drabbar människor med försvagat immunförsvar.

Vem drabbas?

• En jästsvamp som Cryptococcus neoformans kommer inte att orsaka sjukdom hos de flesta människor.
  • Om man däremot har ett försvagat immunförsvar på grund av HIV-infektion eller organtransplantation kan man vara sårbar för infektionen.
  • Sjukdomen kan i sällsynta fall även förekomma hos personer som står under långvarig behandling med binjurebarkhormon i samband med vissa cancerformer.
  • Man smittas genom att andas i svampsporer, som kan ge infektion i lungorna och spridas till blodbanorna.

Källa: Sundhed.dk

Liten färskvattenfisk avslöjade hemligheten

I försöket använde forskarna en pytteliten tropisk färskvattenfisk kallad zebrafisk, som de själva skapade i laboratoriet.

Genom att färga både fiskens celler och jästsvampen med fluorescerande vätska och använda en speciell bildteknik, kunde forskarna följa svampens dödliga färd genom fiskens hjärna.

Zebrafisk-foster

Ifølge en undersøgelse i det videnskabelige tidsskrift Nature har zebrafisk og mennesker 70 procent af vores gener tilfælles. Desuden har det lille hvirveldyr både rygrad, hjerne, bugspytkirtel, nyrer, knogler og brusk. Hvilket gør det populært i forsøg, der skal forbedre behandlinger hos mennesker. På billedet ses et foster.