Så pluggar du bäst inför tentan

Sov ut ordentligt och håll fingrarna borta från Facebook – det fyller din hjärna med stresshormoner. Här är Illustrerad Vetenskaps guide till de bästa tentaförberedelserna.

Sov ut ordentligt och håll fingrarna borta från Facebook – det fyller din hjärna med stresshormoner. Här är Illustrerad Vetenskaps guide till de bästa tentaförberedelserna.

1. Sov ordentligt

© Shutterstock

Sömn är ovärderligt för hjärnan, det stärker den och bildar nya viktiga kopplingar i hjärnan. Dessutom blir hjärnan av med restprodukter när du befinner dig i drömmarnas land.

2014 visade amerikanska forskare att sömnbrist kan få hjärnan att krympa – det gäller särskilt pannloben, som är viktig för bland annat koncentration, minne och problemlösning.

2. Ta pauser

Forskarna kallar det ”cramming” när studenter utsätter sig själva för att läsa in allt material på väldigt kort tid innan en tenta. Enligt forskarna tjänar det ingenting till att plugga på det sättet.

Hjärnan behöver pauser för att kunna lagra ny kunskap och studier visar att hjärnan lär sig saker snabbare och kommer ihåg saker längre om du pluggar strukturerat med pauser under en längre tid.

3. Testa dig själv

Studenter som regelbundet testar sina kunskaper klarar sig bättre vid tentan än de som bara läser igenom kursmaterialet upprepade gånger.

Du kan också få kunskaperna att fästa bättre genom att berätta för dina vänner och din familj om det som du har läst – på så sätt tvingar du dig att förstå det som du har läst så pass bra att du kan förklara det för andra på ett begripligt sätt.

4. Lägg bort mobilen

Studenter som gör flera saker (multitasking) samtidigt som de pluggar presterar sämre än de som inte gör det. Det visar flera studier.

Om du skickar mess, kollar mejl, är på Facebook och twittrar under tiden som du pluggar använder din hjärna hela tiden energi på att byta fokus i stället för att lära sig nytt.

Multitasking kan dessutom framkalla stresshormoner som kortisol och adrenalin så att det blir svårare att tänka klart.