Kvinna lapar sol i en strandstol

Så förbereder sommarens solstrålar dig för vintermörkret

Det är nu dina mentala reserver ska fyllas på inför den mörka årstiden. Solens strålar hjälper till att skydda dig mot vinterns hotande depression.

Det är nu dina mentala reserver ska fyllas på inför den mörka årstiden. Solens strålar hjälper till att skydda dig mot vinterns hotande depression.

Shutterstock

Vanligtvis förknippas solens sken med en uppmaning till försiktighet. Men solljus utlöser också en strid ström av kemiska reaktioner, som kan fungera som en mirakelkur för den mentala hälsan – under hela vintern.

Att ditt humör på vintern hänger ihop med hur mycket du är i solen på sommaren bekräftades vetenskapligt först på 2000-talet.

Sambandet är komplicerat och delvis outforskat, men två av huvudrollsinnehavarna är ett hormon och en vitamin som både tillsammans och var för sig fungerar humörhöjande under vintern.

Ljuset från det brinnande gasklot vår planet kretsar runt har en direkt inverkan på sömn, minne, uppmärksamhet och humör, därför att det utlöser hormonet serotonin i hjärnan.

Samtidigt utlöser solstrålarna D-vitamin i huden – och kombinationen kan vara nyckeln till hur man undviker att drabbas av vinterdepression.

Kroppen producerar själv mirakelvitamin

D-vitamin är en sorts naturlig steroid, som hjälper ett stort antal kroppsfunktioner att fungera som de ska, samt aktiverar immunsystemet och stärker minnet bland mycket annat.

Studier har dessutom visat att D-vitaminbrist kan leda till depression.

När huden utsätts för solljus bildar den själv D-vitamin. Ljuset består bland annat av UVB-strålning, som tränger ned i huden och bryter ned fettämnen kallade 7-dehydrokolesterol, vilka därigenom omvandlas till ett slags D-vitamin, D3.

Video: Detta händer i huden

Den lättaste vägen till en hälsosam D-vitaminnivå är enligt Världshälsoorganisationen att utsätta huden för 5-15 minuters middagssol 2-3 gånger i veckan.

Sommarens många solskenstimmar gör det lättare att få den nödvändiga mängden D-vitamin än under de mörka vintermånaderna.

Eftersom D-vitamin förvaras i fettdepåerna, kan levern och njurarna vid behov omvandla vitaminerna till så kallat kalcitriol – ett hormon som aktiverar mer än 2000 gener i kroppen, bland annat genen p53 som motverkar cancer.

Utöver det hjälper D-vitaminerna lyckohormonet serotonin på väg under den mörka vintern.

Lagrat D-vitamin gynnar lyckohormon

Din glädje, känsla av välbehag och dina humörsvängningar regleras av serotonin. Hormonet påverkar hela kroppen, men är särskilt aktivt i hjärnan.

Man tror att serotonin frisätts när ögat fångar upp solens ljus. Brist på serotonin tros vara den primära orsaken till sjukdomen vinterdepression, som varje år drabbar cirka fem procent av befolkningen.

Solljus styr dygnsrytm och serotonin

© EPFL

Så blir sol till glädje

Forskare har i åratal observerat en högre nivå av serotonin i hjärnan hos personer som dör på sommaren. Dock vet man ännu inte exakt hur säsongerna hänger ihop med serotoninnivån. Men nu är forskare sambandet på spåret.

Det är förstås möjligt att få serotonin via solljus även under vinterhalvåret, men det går betydligt lättare på sommaren.

En studie har visat att en hög D-vitaminnivå i kroppen hjälper till att producera och frisätta serotonin under de mörka månaderna, då solljus inte ombesörjer en direkt produktion av hormonet.

Därför är det klokt att då och då ta en kvarts paus i strandstolen nu under sommaren – så är din kropp väl rustad inför vintern.