Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Kvinna i gymnastikskor med människor i bakgrunden

Promenader håller din hjärna vid god vigör

Regelbundna promenader håller hjärnan ung och läker till och med skadade celler, visar ny forskning som kan bli avgörande i kampen mot demens och Alzheimers sjukdom.

Shutterstock

Att en rask promenix är bra för kroppen kommer knappast som någon överraskning.

Genom historien har promenader också fungerat som en närmast meditativ övning för sinnet. Den grekiske filosofen Aristoteles döpte sin akademi till den "peripatetiska skolan" (efter grekiskans peripatein – att gå omkring), därför att de djupare tankarna oftast formulerades under promenader runt Aten.

Och nu visar ny forskning att promenader inte bara inspirerar till reflektion.

En regelbunden tur till fots håller både hjärnan skärpt och hjälper till att reparera förstörda celler.

Hjärnan vissnar utan motion

Alla former av motion är bättre än ingen motion alls, enligt studien. Det är kanske mer överraskande att promenader underhåller de grå cellerna mer effektivt än mer aktiv träning som exempelvis dans.

I studien deltog knappt 250 personer från 60 år och uppåt. Samtliga var vanligtvis ganska stillasittande, men det såg forskarna till att ändra på.

En tredjedel fick i uppdrag att traska runt i 40 minuter i veckan, en tredjedel fick öva med danskoreografier tre gånger i veckan, och den sista tredjedelen var kontrollgrupp vars enda övningar bestod av att stretcha och hålla balansen.

Både före och efter försöket, som pågick i ett halvår, testades de äldre människornas kondition och minne, parallellt med att en avancerad hjärnskanner kontrollerade hälsa och kapacitet i deras så kallade vita hjärnsubstans.

Efter de sex månaderna hade den promenerande gruppen gjort störst framsteg på minnestestet, samtidigt som deras vita hjärnsubstans hade producerat mängder av nya celler.

Nervbanorna i hjärnan hade blivit större och eventuella skador på cellerna hade minskat – och i vissa fall försvunnit helt.

Kvinna tittar på bilder av hjärnor

Forskarna använde en avancerad MR-kamera till att jämföra testpersonernas vita hjärnsubstans före och efter ett halvår med regelbunden motion.

© Shutterstock

Dansarnas minne och vita hjärnsubstans hade också förbättrats efter den ökade aktiviteten, men inte riktigt lika mycket som vandrarnas.

Kontrollgruppen, som hade fortsatt vara huvudsakligen stillasittande, hade däremot gått bakåt inom samtliga parametrar.

Avsaknad av vit hjärnsubstans ger demens

Den vita hjärnsubstansen betecknar det fettlager som omger majoriteten av alla nervbanor i hjärnan. Fettet både skyddar nerverna och hjälper dem att skicka elektriska signaler mellan olika hjärncentrum.

Med åldern producerar hjärnan färre fettceller för att upprätthålla den vita hjärnsubstansen, vilket för hjärnan långsammare och minnet sämre.

Det nya studien visar emellertid att hjärnan mycket väl kan skapa nya celler till den vita hjärnsubstansen om kroppen aktiveras – och i synnerhet med raska promenader.

Hjärnans budbärare och beskyddare

Det är goda nyheter för alla, men det kan framför allt bli avgörande i kampen mot hjärnsjukdomar som demens och Alzheimers sjukdom.

Forskarna misstänker nämligen att avsaknad av nya celler och skador i den vita hjärnsubstansen är huvudorsakerna bakom sjukdomarna, som främst drabbas äldre personer.

Läs också:

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj