Parkinsons sjukdom är två olika sjukdomar

Den invalidiserande sjukdomen kan ha sitt ursprung i både hjärnan och tarmarna.

Shutterstock

Forskare från Århus universitet i Danmark har nu bevisat att det finns två varianter av Parkinsons sjukdom med två olika förlopp. Det ena börjar i hjärnan, det andra i tarmarna.

Parkinsons sjukdom beror på att proteinet alfa-synuklein veckar sig fel. Ett felveckat protein gör att fler proteiner veckar sig fel och att de sprider sig i kroppen och hjärnan.

När proteinerna ackumuleras i hjärncenteret substantia nigra kan det inte längre producera tillräckligt med signalämnet dopamin, vilket resulterar i de skakningar som är karaktäristiska för Parkinsons sjukdom.

Parkinson attackerar hjärncentret substantia nigra (1). Cellerna i centret (2) fylls med ett felveckat protein (3), vilket gör att centret inte längre kan producera den mängd dopamin som hjärnan behöver.