Nyupptäckta hjärnceller styr trafiken i din hjärna

Forskarna har hittat en helt ny typ av hjärnceller som kan lära oss mer om psykiska sjukdomar som schizofreni, psykoser och depression.

Det är inte bara antalet hjärnceller som skiljer vår hjärna från övriga djurarter. Nya undersökningar visar att vi kanske också har en speciell typ av hjärnceller som andra arter saknar.

En grupp forskare i Ungern har studerat skillnaden mellan hjärnvävnad från det yttersta lagret i hjärnbarken hos möss och människor, och upptäckte en helt okänd typ av hjärnceller i människohjärnan.

Hjärnbarken tar bland annat hand om högre funktioner som tankeprocesser, inlärning och abstrakt tänkande.

Forskarna har döpt de nyupptäckta cellerna till “nyponneuron” eftersom de är formade som en buske med många tätt förgrenade utlöpare.

De nyupptäckta hjärncellerna kontrollerar kommunikationen mellan andra hjärnceller.