Är du bra på att känna igen ansikten

Ny forskning: Stora pupiller avslöjar hög IQ

Har du stora pupiller – även när du inte koncentrerar dig eller gör någonting ansträngande? Då är du sannolikt smartare än genomsnittet.

"Ögonen är själens spegel", sägs det, och nu tyder ny forskning på att dina ögon kanske också direkt avslöjar din intelligens.

Efter inte mindre än tre experiment är amerikanska forskare redo att konstatera att intelligenta människor har större pupiller än sina mindre skärpta artfränder.

Skillnaden är synlig för blotta ögat

Det ögonöppnande resultatet har publicerats i tidskriften Cognitive Psychology av hjärnforskare från Georgias tekniska institut.

IQ - vad är IQ?

Så här gjorde forskarna

• Pupillerna mättes på fler än 500 försökspersoner som sedan deltog i IQ-tester.
  • Först tittade deltagarna in i en skärm i flera minuter, där en blickspårare mätte deras genomsnittliga pupillstorlek.
  • Laboratoriet var mörkt för att inte störa deltagarnas pupiller med extra ljus.
  • Därefter testades deltagarna inom problemlösning, korttidsminne och koncentrationsförmåga.
  • I det sistnämnda testet blinkade en stor färgad låda över ena halvan av en pc-skärm, medan deltagarna skulle avläsa bokstäver som dök upp i korta stunder på skärmens andra halva.

Forskarna har mätt pupillerna och IQ-testat fler än 500 personer i Atlanta-området i USA.

Efter att ha kompenserat för åldersskillnader – det har visat sig att äldre människor har mindre pupiller – konstaterade forskarna ett tydligt samband mellan testprestation och genomsnittlig pupillstorlek.

Deltagarna som klarade sig bäst i IQ-testet hade större pupiller än de deltagare som inte klarade sig lika bra.

De som fick bäst resultat i IQ-testet hade faktiskt så mycket större pupiller än de som fick sämst resultat, att skillnaden var tydligt observerbar med blotta ögat.

Samma center styr pupiller och hjärnkapacitet

Forskarna bakom försöket förklarar sambandet med att sammandragning och utvidgning av pupillerna styrs av ett hjärncentrum kallat locus coeruleus.

Det lilla centret, som sitter i den övre hjärnstammen, har nervförbindelser vitt omkring i resten av hjärnan.

Locus coeruleus reglerar hormonet noradrenalin, som både fungerar som signalsubstans och som spelar en betydande roll i synnerhet för inlärning, men även för minne, koncentration och sinnesintryck.

Enligt de amerikanska forskarna har personer med större pupiller sannolikt ett mer utvecklat locus coeruleus, vilket medför att hjärncentret lättare kan styra både pupillerna och de hjärnfunktioner vi ofta förknippar med hög intelligens.