Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Ny forskning: Din partner ger dig bättre sömn

Har du tröttnat på att din partner stjäl täcket eller fjärtar i sängen? Det kanske inte gör så mycket, om du ser till helheten.

Shutterstock

Även om din käresta kanske utsätter dig för snarkningar och täckstöld, så kan de positiva effekterna av att dela dubbelsängen uppväga nackdelarna.

En internationell forskargrupp har kommit fram till, att personer i parförhållanden i stort sett följs åt genom samma sömnstadier och tillbringar längre tid i den viktiga REM-sömnen, även kallad drömsömnen.

Enligt studier gynnar en god natts REM-sömn inlärning, minne, känsloliv och sociala kompetenser, och en fast sängkamrat kan därigenom motverka psykiska åkommor.

REM-sömnen låter hjärnan tänka helt fritt

PET-skanningar visar att hjärnan använder mycket mer energi i drömsömn än under djup sömn – faktiskt lika mycket energi som i vaket tillstånd. I våra drömmar kombinerar vi minnen och information på nya sätt, som inte passas in efter några logiska regler.

Sängpartner synkroniserade sömnmönster

Tolv par övernattade i ett sömnlaboratorium, och varje natt gjordes det en så kallad EEG-undersökning, som registrerar den elektriska aktiviteten i hjärnan.

Utöver det övervakade forskarna bland annat också deras ögonrörelser, muskelaktivitet, andning, syrehalt i blodet och hjärtrytm.

Totalt sett sov varje par fyra gånger i laboratoriet, varav hälften av nätterna åtskilda.

Sömnstudien visade bland annat att båda parterna befann sig tio procent längre i REM-sömnstadiet när de sov tillsammans. Stadierna var också mer långvariga och sammanhängande.

Sömnen får din hjärna att jobba på högvarv

Medan kroppen slappnar av och återhämtar sig, så jobbar hjärnan natt. Hjärnvågor uppfångade med EEG visar att den sovande hjärnan genomgår flera faser under en nattsömn, då den löser olika uppgifter.

Exakt hur hjärnornas aktivitet synkroniseras är oklart, men ett stort antal områden i hjärnan är aktiva under nattens lopp.

Hjärnan är exempelvis stundtals uppmärksam på eventuell fara. En liknande funktion kan kanske omedvetet registrera närvaro och medverka till synkroniseringen.

Drömsömn lyfter tunga tankar

Under drömsömnen är hjärncentrum i exempelvis pannloben, där känslor behandlas, mer aktiva. Processen har visat sig lätta negativa känslor och till och med symtom på depression.

Både parförhållanden och REM-sömn påverkar, enligt studier, den mentala hälsan och kognition i positiv riktning. Forskare har exempelvis visat att friska förhållanden ofta går hand i hand med bättre mental hälsa hos båda parterna i relationen.

Andra försök har visat att både människors och djurs inlärningsförmåga förbättras när de får sin REM-sömn.

I studien kunde forskarna se att de par som uppgav sig de närmaste banden sinsemellan också hade de mest synkroniserade sömnmönstren.

Läs också:

Intelligens

Din IQ följer dig hela livet

28 minuter
Hjärnan

Ny upptäckt: Stress har en överraskande effekt på barns hjärnor

2 minuter
Minne

Träna din hjärna: Minne

14 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj