Mystisk sjukdom kan ses i hjärnan

Forskarna är nu nära att hitta orsaken till sjukdomen fibro­myalgi som ger kronisk smärta i hela kroppen. En sjukdom som annars har misstänkts vara ren inbillning.

Patienter med sjukdomen fibromyalgi lever i ett smärthelvete av okänd orsak. Nu är svenska och amerikanska forskare på spåret av sjukdomens orsaker.

Fibromyalgi kännetecknas av kroniska smärtor på flera ställen i kroppen, koncentrationssvårigheter, trötthet och huvudvärk.

Omkring två procent av den vuxna befolkningen är drabbad av sjukdomen. Bland dem är nio av tio kvinnor.

Inflammerade celler i nervsystemet är orsaken

De nya undersökningarna tyder på att sjukdomen beror på en inflammationsreaktion i hjärnan som involverar nervsystemets stödceller, de så kallade gliacellerna.

Forskarna undersökte aktiviteten i två slags gliaceller – mikrogliaceller och astrocyter – hos 31 patienter, och de upptäckte att särskilt mikrogliacellerna var extra aktiva.

Dessa celler spelar en central roll i hjärnans immunförsvar genom att bland annat avlägsna främmande mikroorganismer. Vid fibromyalgi ser det ut som att mikrogliacellerna överreagerar och framkallar onödig inflammation.

Forskare ser en onormalt hög aktivitet i vissa hjärnceller hos patienter med fibromyalgi.