Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hukommelse og pensum

Stärk ditt minne inför prov och tentor

Det kan vara svårt att minnas matematiska modeller och litterära perioder när man väl befinner sig i skrivsalen. Här är forskarnas tekniker som gör att kunskapen sitter till tentan eller provet.

Shutterstock

Vad heter lårbenet på latin? Hur många isotoper har grundämnet uran? Och när var det nu den franska revolutionen ägde rum?

Det är mycket att hålla koll på fram till tentor och prov, och överallt sitter skolelever och studenter och förbereder sig inför kommande prov och tentor.

Som tur är finns det hjälp att ta del av från vetenskapen för att vässa hjärnan – och det handlar inte om att nöta in kunskapen.

Knep 1: Testa dig själv

Testa dig själv

Självtest tvingar hjärnan att återkalla kunskapen.

© Shutterstock

Om du är som de flesta andra studenter sitter du antagligen och nöter samma texter om och om igen.

Men då ska du ändra strategi: Att testa sig själv är betydligt mer effektivt om du vill komma ihåg vad du läser.

Det visar forskning gjord av den hyllade amerikanska minnesforskaren Henry L. Roediger III. Genom ett flertal experiment har han visat att vi minns bättre när vi aktivt återkallar det vi har läst.

Du kan testa dig själv genom att skriva ner frågor när du läser. När du är klar testar du dig själv genom frågorna – helst flera gånger. Om du inte kommer ihåg svaren läser du om materialet och gör testet igen tills du klarar det.

Tekniken kan få dig att komma ihåg upp till 30 procent bättre än om du bara upprepar läsningen.

Knep 2: Kom ihåg att sova

Sovande student

Sömn påverkar hjärnans förmåga att minnas.

© Shutterstock

Det kan kännas konstigt att sova länge när prov och tentor lurar runt hörnet. Men ordentligt med sömn är bra.

När du sover lägger hjärnan tid på att bearbeta den nya kunskapen som du har fyllt den med.

Sambandet mellan sömn och minne är vetenskapligt väl etablerat, och sömnbrist har visat sig slå hårt mot hjärnans förmåga att kunna koncentrera sig, ta del av ny kunskap och agera snabbt.

Och det är inte bara en god natts sömn som hjälper dig att komma ihåg bättre. Fram till en tentamen kan det faktiskt vara mer effektivt för minnet att ta en tupplur än att frenetiskt försöka hamra in den sista kunskapen.

Rösta här och se hur andra prioriterar sin sömn inför tentan:

Knep 3: Kartlägg en rutt

Gör en karta

En inre karta kan få hjärnan att minnas betydligt bättre.

© Shutterstock

Om du behöver komma ihåg paragrafer, regentlängder eller en stor mängd ord kan du använda den erkända Loci-tekniken.

Tekniken går ut på att kartlägga en rutt i ditt huvud som du är välbekant med. Det kan vara vägen från ditt hem till skolan eller en tur i din lägenhet.

Därefter ska du koppla ihop det du behöver komma ihåg med saker utmed vägen. Du kan till exempel koppla ihop soffan med en sak och krukväxten med en annan.

När du har bäddat in relevant kunskap utmed rutten ska du gå igenom rutten i ditt huvud igen. Sök igenom varje objekt på rutten och upprepa rutten tills den känns bekant.

Om du behöver komma ihåg något i en viss ordning är det viktigt att du går igenom rutten på samma sätt varje gång.

Poängen med tekniken är att rutten redan finns i ditt långtidsminne i förväg, och genom att koplla nya saker till det som redan är bekant gör det enklare för minnet.

Forskning visar att tekniken ändrar hjärnans kommunikationsmönster och även med kortvarig träning kan minnet förbättras markant.

Knep 4: Vistas i solen och ät fisk

D-vitamin hjälper hjärnan

D-vitamin hjälper hjärnan att lagra ny kunskap.

© Shutterstock

D-vitamin spelar en avgörande roll när nervcellerna ska skapa nya kopplingar. Nya kopplingar behövs när man ska förbereda sig för tentor.

Vitaminet stimulerar inte bara bildandet av nya nervceller utan har också en skyddande effekt på de befintliga nervcellerna i hippocampus, vilket är hjärnans minnescenter.

Det har nederländska forskare kommit fram till genom studera hjärnorna hos möss.

D-vitamin hjälper också till att reglera immunförsvaret, kontrollera blodsockret och säkerställa att viktiga ämnen tas upp i tarmsystemet. Det finns därför god anledning att få i dig tillräckligt med D-vitamin om du vill att pluggandet ska bli lättare.

Knep 5: Få upp pulsen

Hög puls hjälper minnet

Fysisk aktivitet kan hjälpa minnet.

© Shutterstock

Efter en lång dag med näsan begravt i böckerna behöver du få röra på kroppen. Fysisk aktivitet ger inte bara förnyad energi utan gör dig även bättre på att komma ihåg vad du just läst.

Det visar en studie som gjorts av australiska forskare där slutsatsen är att motion har en positiv effekt på minnet.

Effekten av fysisk aktivitet är som störst om du får pulsen upp ungefär fyra timmar efter att du har pluggat.

Så ta på dig löparskorna, hoppa upp på cykeln eller ta en tur till gymmet när du är klar med dagens pluggande.

Läs också:

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj