Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Woman sleeping
Människan - Minne

Så kan du förbättra ditt minne

Nattsömn och repetition är bra, om du vill bli bättre på att minnas.

Minnen lagas i minnet genom att man omformar dem till ord eller bilder, som många gånger repeteras i det undermedvetna.

Denna process kan man förstärka, om man medvetet upprepar till exempel namnet på en person man precis mött, antingen inne i huvudet eller genom att säga det högt för sig själv. ”Det var trevligt att träffa dig, Ulla. Jag hoppas att vi snart ses igen, Ulla.” Samtidigt kan man återkalla ansiktet för sin inre syn, så snart man vänt ryggen åt personen i fråga. Man måste i alla fall så gott det går undvika att tänka på annat, medan man försöker minnas namnet.

En annan bra metod för att stärka minnet är att se till att man har en god nattsömn. Under sömnen repeterar långtidsminnet all sin nya kunskap, så att minnena kan fastna. Det deklarativa minnet repeteras under djupsömnen, medan drömsömnen hanterar det procedurala minnet.

Läs också:

Minne

Träna din hjärna: Minne

14 minuter
Minne

Är du nyfiken? Hunger efter kunskap stärker ditt minne

6 minuter
Minne

Falska minnen avlägsnar trauma

0 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj