Blod från navelsträngen förbättrar minnet

Människoblod från ett barns navelsträng förbättrar minnet hos möss, visar ett försökt från Stanford University. Det kan påverka behandlingen av bland annat Alzheimers sjukdom.

När grannens namn hela tiden försvinner i en dimma och bilen inte längre går att hitta på parkeringsplatsen så kan en injektion med blod från en nyfödd bebis navelsträng kanske vara precis vad du behöver.

I varje fall visar ett försök som publicerats i tidskriften Nature att människoblod från navelsträngen förbättrar minnet hos möss.

”Det är anmärkningsvärt att något i ditt blod kan påverka sättet du tänker på”, säger Tony Wyss-Coray, hjärnforskare vid Stanford University.

Protein smörjer hjärnans synapser

Wyss-Coray och hans team isolerade ett särskilt protein, TIMP2, från blodet i nyfödda bebisars navelsträngar.

När de injicerade proteinet i äldre möss visade det sig att det optimerade cellerna i hjärnans minnescentrum, hippocampus.

Sannolikt stärker proteinet överföringen av information mellan cellerna – det vill säga synapserna – och leder till att hjärncellerna blir bättre på att samarbeta i minnesuppgifter.

Äldre möss som fick TIMP2 blev exempelvis betydligt mycket bättre på att komma ihåg vägen genom en labyrint än andra möss i samma ålder.

Försöket kan innebära ett ljus i alzheimermörkret

Även om försöket utfördes på djur är resultatet lovande:

För det första fungerar hippocampus på samma sätt hos både möss och människor, och för det andra är det relevant att det aktiva minnesproteinet har hittats i människoblod.

Chansen för att det på sikt ska kunna användas i behandlingen av alzheimer och andra åldersrelaterade demensformer hos människan är därför större.