Lär dig att regissera dina drömmar

Klardrömmar är drömmar som du själv är medveten om och i vilka du kan påverka handlingen. Vissa människor har en medfödd talang för klardrömmar, men med tre enkla övningar kan du själv öka chansen att få uppleva dem.

Klardrömmar är drömmar som du själv är medveten om och i vilka du kan påverka handlingen. Vissa människor har en medfödd talang för klardrömmar, men med tre enkla övningar kan du själv öka chansen att få uppleva dem.

Shutterstock & Lotte Fredslund

Glöm allt om mardrömmar och se fram emot angenäma drömmar där du själv bestämmer vad som ska hända. Det låter som – ja, en dröm – men det går faktiskt att lära sig att styra drömsömnens handling och scenarier.

Fenomenet kallas klardröm, och cirka 20 procent av befolkningen har upplevt det. Personer som har klardrömmar är i många fall inte bara bra på att förstå sina drömmar, utan också bättre på att analysera och reflektera över sin verklighet i vaket tillstånd.

Dessa tre metoder för att få flera klardrömmar är alla vetenskapligt dokumenterade. Bäst resultat uppnår du genom att kombinera dem.

1. Gör en verklighetskontroll flera gånger om dagen

© Shutterstock

Studier har visat att förmågan att vara uppmärksam på och styra sina tankeprocesser är den samma oavsett om vi är vakna, drömmer eller fantiserar.

Under dagens lopp kan du därför ta för vana att skilja mellan dröm och verklighet genom att exempelvis kontrollera om din spegelbild ser naturlig ut, om klockan visar sekunderna på helt vanligt sätt och om du kan andas även om du håller för näsan och munnen.

Efter hand kommer hjärnan att vänja sig vid att göra samma verklighetskontroll i sömnen, så att du blir uppmärksam på när du börjar drömma och därmed får en klardröm.

2. Se till att vakna och somna om

Vi drömmer mer i slutet av sömnperioden, då vårt behov av djupsömn har tillgodosetts. Därför ökar du chansen för klardrömmar om du ökar din mentala skärpa vid just den tidpunkten.

Det kan du göra genom att sätta väckarklockan på att ringa fem timmar efter det att du har gått och lagt dig och hålla dig vaken i en halvtimme innan du går och lägger dig igen och somnar om. Medan du är vaken ska du se till att stimulera dina tankar och sinnen så mycket som möjligt, genom att till exempel läsa en bok, ha sex eller meditera.

När du sedan somnar om och börjar drömma är det mer sannolikt att du upptäcker det och får en klardröm.

3. Lär känna dina drömmar och var beredd

Med metoden Mild (Mnemonic Induction of Lucid Dreams) övar du dig först på att minnas dina drömmar och hitta ett så kallad drömtecken som ofta förekommer i dina drömmar, men inte i verkligheten.

Det kan till exempel vara att du i drömmar inte hittar rätt eller blir förvånad över någonting, trots att det sällan sker i vaket tillstånd.

När du går och lägger dig ska du tänka på att vara uppmärksam på ditt drömtecken och föreställa dig att du upptäcker drömtecknet och säger till dig själv: ”Det här är mitt drömtecken som jag drömmer nu och jag är fullt medveten.”