Hjärnceller lever vidare efter döden

Flera timmar efter det sista hjärtslaget, kan hjärnans celler fortfarande återupplivas. Det visar ett försök från USA, i vilket hjärnceller från döda grisar tillfördes syre och näringsämnen i ett speciellt pumpsystem.

Forskare har nu lyckats återskapa cellaktivitet i hjärnor som tagits ut ur grisar, fyra timmar efter det att djuren slaktats.

Försöket genomfördes av forskare på Yale School of Medicine i USA.

De har utvecklat ett system som de kallar BrainEx. Systemet består av en rad pumpar som fyller hjärnans blodkärl med syre och näringsämnen.

För säkerhets skull tillförde systemet ett ämne till grishjärnorna som hindrar hjärncellerna från att skicka signaler.

Forskarna ville på så sätt undvika alla risker för att det kunde uppstå aktivitet som kan tolkas som medvetande i hjärnorna.

Hjärnceller (gröna) från en gris kan återupplivas många timmar efter att djuret slaktats.