© Shutterstock

Hjärnan avslöjar mordoffrets sista minnen

Våra upplevelser kan avläsas i hjärnan när vi är döda. Det har forskare kunnat påvisa hos möss och metoden kan leda till att mordoffret kan vittna mot sin mördare.

6 november 2018 av Af Gorm Palmgren & Jesper Bindslev

I framtiden behöver polisen kanske bara undersöka ett mordoffers hjärna för att läsa av vad som hände när brottet skedde. Det kan bli resultatet av ny israelisk forskning.

Minnen lagras i hjärnan genom att nervcellerna (neuronerna) bildar nya kopplingar mellan varandra och för att göra det måste vissa gener aktiveras.

Forskarna utsatte försöksmöss för goda eller dåliga upplevelser – exempelvis i form av godis eller elektriska stötar – och avlivade dem en timme senare.

Därefter undersökte forskarna vilka gener som hade aktiverats i de delar av hjärnan som är inblandade när minnen bildas, såsom hippocampus och amygdala.

Upplevelser påverkar generna olika

Det visade sig att varje upplevelse följde ett karaktäristiskt genetiskt aktiveringsmönster och att det fanns ett antal tydliga gemensamma drag för goda respektive dåliga upplevelser.

Faktum är att i 90 procent av fallen kunde forskarna avgöra vad en mus hade upplevt under den sista timmen i livet – enbart genom att analysera dess hjärna.

Om dessa resultat kan överföras till människor kan ett mordoffer i framtiden kanske bli det huvudvittne som pekar ut och fäller sin mördare.

Mördare har en speciell gen

Genforskare har också tagit fram ett annat sätt att lösa mord. I Illustrerad Vetenskap nummer 18 kan du läsa om en speciell gen som innebär att en person löper större risk att bli mördare.

Om du beställer en prenumeration just nu får du:

• En blodtrycksmätare – så att du kontinuerligt kan kolla om ditt hjärta fungerar som det ska
  • Din geniala kropp – en digital specialutgåva som förklarar hur du ska hålla hjärtat i form och vilka symptom du ska vara uppmärksam på
  • Två nummer av Illustrerad Vetenskap – så är du uppdaterad på den senaste forskningen