Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Annons
Människan - Hjärnan

Det händer i hjärnan när vi spelar

Många av oss har spelat ett casinospel, eller någon annan form av spel med pengar, och känt hur underhållande det är – hur bra det får oss att må i stunden. Efter en viss tid av spelande kan det dock kännas svårt att slita sig från spelet, och till slut kan aktiviteten kännas nästintill tvångsmässig. Plötsligt har det som till en början fick oss att må så bra förvandlats till något som hämmar våra liv. Vad händer egentligen i våra hjärnor när vi spelar, och vad är det som gör balansgången mellan lycka och beroende så skör?

Verktygen som kan motverka missbruk

Det råder inga tvivel om att spel förgyller väldigt många människors liv, men att det samtidigt kan leda till beroende för somliga. När det handlar om spel med pengar, på exempelvis nätcasinon och bettingsajter, kan det därför vara bra att veta att det finns en hel del hjälpmedel för att motverka ett skadligt spelbeteende.

Alla spelsidor med svensk licens måste exempelvis tydligt kunna hänvisa till funktioner som Spelpaus, där man kan stänga av sig själv från allt spelande. Jämförelsesidor som CasinoWings.se kan i sin tur guida dig till sidorna som är licensierade, och förse dig med tillräcklig information för att du ska känna dig trygg med att du spelar på en sajt som har spelansvar i fokus.

Tecken att vara uppmärksam på om man är orolig över att utveckla ett beroende kan vara sådant som att man börja smyga med sitt spelande, att man tänker på det ohälsosamt mycket, att man känner abstinens osv.

Hjärnans belöningssystem i fokus

Så, vad är det då som gör det så underhållande att spela? För att hitta svaret måste vi i första hand rikta fokus mot hjärnans belöningssystem och signalsubstansen dopamin.

När vi människor upplever känslor av njutning och välbehag så beror det på att hjärnans belöningssystem har utsöndrat dopamin – och det är just det som sker när vi spelar. I samband med att vi vinner eller är nära att vinna under tiden som vi spelar, är det vanligt att man upplever att visst rus (tack vare dopaminet), och önskan om att få uppleva detta igen är vad som får oss att vilja fortsätta spela.

Att jaga en känsla av vällust är i grunden inte något negativt – tvärtom är det en ren nödvändighet för människans existens – men det kan också gå över gränsen. Ett beroende kommer till när så pass mycket dopamin har utsöndrats (i det här fallet i samband med spelande) att hjärnan börjar tro att det är det enda sättet för oss att uppleva vällust. Vårt belöningssystem hamnar då i obalans och våra dopaminnivåer är inte vad de bör vara, vilket i längden kan leda till exempelvis psykisk ohälsa.

Beroendet och obalansen kan uppstå på grund av att hjärnan inte är kapabel att hantera slumpen som ett inslag i aktiviteten vi utför. I praktiken innebär det att hjärnan inte kan skilja på vad som är en vinst och vad som är en förlust när vi spelar, utan en vinst tolkas som en vinst och en förlust tolkas som en “nästan-vinst”. Vid förlust är hjärnans fokus alltså fortsatt på att vi kunde ha vunnit, snarare än att vi faktiskt förlorade.

Det finns fler sätt att trigga dopaminet

En metod för att undvika att utveckla ett beroende är att ha mer än en enda källa till känslor av vällust. Är det exempelvis alltid spel man vänder sig till när det finns tid över för nöje så ökar risken att det utvecklar sig till ett problemområde.

Dopamin är som sagt en avgörande ingrediens i hur du mår, och det är viktigt att veta att signalsubstansen kan utsöndras vid en mängd olika aktiviteter. Dels i samband med existentiellt nödvändiga aktiviteter som sex och att äta mat, men även fysisk träningen är ett exempel på en aktivitet som får dopamin att utsöndras. Träning har även en bevisat positiv påverkan på vårt välmående.

Det måste dock inte vara fysisk aktivitet på schemat, även mer stillsamma nöjen eller hobbies – som att titta på några bra filmer i gott sällskap – kan också trigga dopaminutsöndring.

Oavsett vad du väljer att göra för att må bra så är det alltid bra att ha med sig att det faktiskt kan bli för mycket av det goda. En bra balans mellan saker och ting är ofta vägen till god hälsa och välmående.

Läs också:

Hjärnan

Musk ska bota oss med chipp i hjärnan: Här är utmaningarna

5 minuter
Hjärnan
Hjärnan

Butikerna lurar din hjärna

4 minuter
Hjärnan

HÄR ÄR DIN KROPP: Lillhjärnan gör dig social

2 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj