Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Hjärnan

Butikerna lurar din hjärna

Butikerna samarbetar med de omedvetna nätverken i din hjärna och får dig att köpa varor som du inte har användning för.

Shutterstock

Dåligt erbjudande gör valet lätt

I köpcentrumen vinner ibland intuitiva beslut över förnuftet.

När lockbetena fungerar stängs förnuftcentrum, ACC, av. Därmed fattar vi det beslut som butiken vill – mot vår egen vilja.

© Shutterstock

Flera försök har visat att butikerna lätt kan få dig att köpa en förhållandevis dyr vara om de samtidigt visar dig en jämförelsemodell. Den modellen ska vara av sämre kvalitet eller ha färre funktioner än den primära varan. Dessutom måste den vara minst lika dyr.

jämförelsemodellen fungerar genom att göra valet så uppenbart att hjärnans förnuftscentrum kringgås när beslutet ska fattas. I stället tar den så kallade
insula över – en hjärnregion förknippad med omedelbara intuitiva beslut.

Godis får oss att ignorera priset

Forskare har visat att vårt beslut om att köpa en vara eller inte beror på om vi får syn på varan eller priset först.

Butikerna kan få oss att köpa mer genom att visa oss priset först när det ­gäller vardagsprodukter som tandkräm, men varan först när det handlar om njutningsprodukter som choklad.

Orsaken är att åsynen av tandkräm inte väcker några känslor som ­påverkar köpet, medan anblicken av choklad väcker en glädje som får oss att ignorera priset.

Få kakor är mer värda än flera

Butikskunder är mer benägna att välja en vara när det bara är några få kvar.

Kunder är mer benägna att välja en vara, som det bara finns några få kvar av.

© Shutterstock

Ditt förnuft vet bättre, men du kan inte stå emot. Forskarna har upptäckt att en småkaka är betydligt mer frestande när den ligger i en nästan tom burk än när den ligger i en burk full med andra småkakor.

Förklaringen är att knappheten väcker en rädsla för att gå miste om kakan och känslan övervinner ofta de hinder som fönuftcentrum reser. Butikerna utnyttjar den lilla svagheten i din hjärna genom att påstå att de har ett begränsat antal varor.

Läs också:

Hjärnan

Fisk förhindrar att hjärnan krymper

2 minuter
Minne

Träna din hjärna: Minne

14 minuter
Hjärnan

LÄR KÄNNA DIN KROPP: Din hjärna krymper medan du sover

14 minuter

Logga in

Ogiltig e-postadress
Lösenord behövs
Visa Dölj

Redan prenumerant? Prenumererar du redan på tidningen? Klicka här

Ny användare? Få åtkomst nu!

Nollställ lösenord.

Skriv in din e-postadress, så skickar vi anvisningar om hur du återställer ditt lösenord.
Ogiltig e-postadress

Kontrollera din e-post

Vi har skickat ett e-postmeddelande till med instruktioner om hur du återställer ditt lösenord. Kontrollera ditt skräppostfilter om meddelandet inte har kommit.

Uppge nytt lösenord.

Skriv in ett nytt lösenord. Lösenordet måste ha minst 6 tecken. När du har upprättat ditt lösenord blir du ombedd att logga in.

Lösenord behövs
Visa Dölj