Människan - Hälsa

Ta reda på om fem seglivade myter om kött stämmer

Kött har blivit ett kontroversiellt ämne och myterna om muskelmaten staplas på hög. Här tar vi itu med tre av de vanligaste.

1. Kött innehåller unik näring

© Shutterstock

FALSKT: För att fungera optimalt behöver kroppen de så kallade essentiella aminosyrorna som finns i rikliga mängder i kött. Men allt växtliv innehåller exakt samma aminosyror som kött, om än i mindre utsträckning.

När djuren äter växter och mikroorganismer ansamlas dessa aminosyror i musklerna. Köttintag underlättar därför att uppnå de rekommenderade mängderna.

Om vegetarianer ser till att äta allsidigt av exempelvis spenat och majs täcker enkelt de behovet av aminosyror.

2. Masserade kor ger mört kött

© Shutterstock

FALSKT: Kött från japanska Wagyu-kor är exceptionellt mört, vilket många tror beror på att korna får öl och massage.

I själva verket får korna vara massage mot muskelskador och öl för att stimulera deras aptit. Köttets höga fetthalt och i synnerhet höga halt av omättat fett gör köttet mört.

Omättade fettsyror har till skillnad från nötkött en krossad molekylstruktur, som skapar Wagyuköttets fettmarmorering.

3. Kött kan ge en allergisk reaktion

Ett hudpricktest utsätter din kropp för små mängder kött och kan avslöja kött­allergi.

© Shutterstock

SANT: Den amerikanska Lone Star-fästingens bett sprider sockerämnet alfa-gal i blodet, vilket immunförsvaret uppfattar som ett hot och bildar antikroppar mot.

Alfa-gal finns också i exempelvis kor, grisar och får. När kött från dessa djur intas och aktiverar antikropparna som fästingens bett bildade, kan det ge allvarliga allergiska reaktioner från nässelfeber till livshotande anafylaktisk chock.