Frukost är avgörande för barns och ungas mentala hälsa

Barn och unga tonåringar som inte äter frukost hemma varje dag utan i stället äter frukost på språng löper en markant större risk att råka ut för psykosociala problem.

Barn och unga tonåringar som inte äter frukost hemma varje dag utan i stället äter frukost på språng löper en markant större risk att råka ut för psykosociala problem.

Shutterstock / Evgeny Bakharev

"Att hoppa över frukost eller äta frukost utanför hemmet är direkt förknippat med en ökad sannolikhet att utveckla psykosociala problem bland barn och unga."

Så tydligt uttrycker sig José Francisco López-Gil, forskare vid spanska Castilla-La Mancha University of Ciudad Real.

Tillsammans med tre andra forskare från England och Spanien har Lopez-Gil analyserat data från 3 772 svar på hälsofrågor i National Spanish Health Survey från 2017.

Där hittade gruppen en direkt koppling mellan den mentala hälsan och konsumtion av frukost – inte minst den plats där unga äter sin frukost.

Enligt forskarnas data visade det sig faktiskt att för de som är från fyra till 14 år är det nästan lika skadligt för den mentala hälsan att äta frukost hemifrån som att hoppa över måltiden helt och hållet.

Psykosociala hälsoproblem definieras som psykiska problem som påverkar sociala relationer negativt.

© Shutterstock

Psykosociala problem

Definitionen av psykosociala problem är psykologiska problem eller utmaningar som har en direkt negativ inverkan på en persons förmåga att bilda sunda sociala relationer.

Dessa kan bland annat inkludera:

  • Dåligt självförtroende
  • Ångest
  • Depression
  • Förmågan att acceptera sina egna misstag
  • Låg empati
  • Humörsvängningar

– Våra resultat tyder på att det inte bara är viktigt att äta frukost, utan att det också har stor betydelse var någonstans unga äter frukost – och vad den består av, säger Lopez-Gil om forskarnas upptäckt.

Forskargruppen själva teoretiserar att sambandet mellan mental hälsa och var frukosten äts kan ha ett samband med att frukostar som äts på språng ofta är mindre näringsrika än morgonmåltider som tillagas hemma av föräldrar.

Forskarna avslöjar också att de ser ett samband mellan ungas psykiska hälsa och den sociala och familjära relation som skapas kring en hälsosam och fridfull frukost med familjen.

Undvik ägg, ost och kött på frukostbordet

Och det är inte heller oviktigt vad som äts till frukost. Här fann forskarna tydliga indikationer i datamaterialet.

Bra att inta vid frukostbordet är mjölk, te, kakao, yoghurt, fullkornsprodukter som havregryn eller müsli, rostat bröd och annat bröd.

Å andra sidan, enligt resultaten från den spanska hälsoundersökningen, bör du hålla dig borta från ägg, skinka och ost – livsmedel som vanligen har hög fett- och kolesterolhalt.

För att undvika psykosociala hälsoproblem hos ungdomar bör frukosten även innehålla mejeriprodukter och/eller spannmål. José Francisco López-Gil

Även om undersökningen är begränsad till Spanien är resultaten av studien i linje med tidigare rön, samtidigt som forskarna påpekar att länder eller regioner där exempelvis skolor erbjuder hälsosamma och näringsrika frukostar troligtvis kan ge olika resultat.

"Våra resultat underbygger behovet av att inte bara främja att frukost är en viktig del av en hälsosam livsstil utan också att frukosten bör konsumeras hemma", säger José Francisco López-Gil.

"För att undvika psykosociala hälsoproblem hos ungdomar bör frukosten även innehålla mejeriprodukter och/eller spannmål – och att man vid den bör minimera konsumtionen av vissa animaliska livsmedel med hög halt av mättat fett och kolesterol."

Nästa steg är en närmare granskning av orsak och verkan för att klarlägga exakt varför de barn och unga som skippar frukost eller äter på språng oftare upplever psykiska utmaningar som påverkar dem socialt.