Din handduk är en bakteriehärd

Bakterierna har party i din badhandduk och därför måste du tvätta den ofta – troligtvis oftare än du tror.

Din badhandduk är en buffé av fukt och näring till de miljontals bakterier du själv överför till handduken. Därför är rekommendationen att vi tvättar våra badhanddukar flera gånger i veckan.

Så lyder det klara beskedet från forskare i mikrobiologi och patologi vid New York University School of Medicine, Philip Tierno till Tech Insider.

Godis för bakterier

Handduken har i regel perfekta bakterieförhållanden: Det tjocka tyget bevarar fukt, värme och inte minst näring i form av döda hudceller.

Bakterierna tillsätter du själv till cocktailen. Varje gång du torkar din våta kropp med frottén avger du – utöver döda hudceller – också sekret från hela kroppen till handduken från exempelvis saliv, sår, ändtarm och urinrör. Och det finns naturligtvis en hel del bakterier i dessa sekret.

Till det kommer eventuella mikrodroppar från toalettspolningar, som kan sprida sig över hela badrummet.

Handduken måste vara snustorr

Philip Tierno drar slutsatsen att om man har möjlighet att låta sin handduk torka helt varje gång man har använt den, kan det räcka att tvätta den efter tre torkningar.

Hänger man däremot bara upp den våta handduken på en krok i ett dåligt ventilerat badrum och låter den torka långsamt under ett halvt dygn, så bör man tvätta den oftare – det vill säga varje gång eller varannan gång man har använt den.

Delade handdukar kan ge stafylokocker

Att vi inte alla har avlidit i böldpest trots våra allmänt snuskiga badhanddukar beror på det faktum att det huvudsakligen är våra egna bakterier som växer i vår egen handduk.

Och även om den är snuskig är vår egen bakterieflora i regel ofarlig för oss.

Andras bakterier kan däremot göra dig sjuk. Och om någon annan användare har fotsvamp, stafylokocker eller någon ytliga inflammation, kan de överföras till din hud via en handduk.

Handdukar för handtorkning utsätts inte för lika många kroppssekret, men bör ändå tvättas ofta, eftersom de är handdukar vi ofta delar med andra människor.