Därför är antioxidanter bra för din hälsa

Egentligen är antioxidanter kemiska ämnen som förhindrar oxidation – men ämnena förekommer även naturligt i vissa livsmedel och har också en gynnsam effekt på din kropp.

Antioxidanter är kemiska föreningar som förhindrar oxidation – att ett ämne avger elektroner till exempel genom att förenas med syre.

Numera är antioxidanter ett känt begrepp inom näringsläran eftersom de neutraliserar fria radikaler som skadar celler, proteiner och dna, vilket kan leda till förtida åldrande, inflammation och i värsta fall sjukdomar som cancer.

Antioxidanter finns i höga koncentrationer i vissa sorters födoämnen, till exempel blåbär och tranbär.

Av samma orsak förs de till den grupp av livsmedel som omfattar så kallade superfoods, alltså livsmedel som totalt sett sägs ha en särskilt gynnsam inverkan på vår hälsa och vårt välbefinnande.