Man vinterbadar i ett hål i isen

Är vinterbadande hälsosamt?

Under hela vintern hoppar vinterbadare ned i det iskalla vattnet. Men kan vinterbadandet och den extrema köldchocken verkligen vara hälsosam?

Under hela vintern hoppar vinterbadare ned i det iskalla vattnet. Men kan vinterbadandet och den extrema köldchocken verkligen vara hälsosam?

Shutterstock

Vinterbadande utsöndrar endorfiner

När en vinterbadare utsätter sin kropp för det iskalla vattnet, frigörs ett fyrverkeri av så kallade endorfiner, som är kroppens eget morfin.

Endorfiner har en generellt smärtstillande effekt, som i regel håller i sig i två till fyra timmar.

Det gör att kalla dopp har en positiv effekt på flera smärtsamma åkommor.

Dessutom fungerar endorfiner antidepressivt, vilket gör att vinterbadande helt enkelt förbättrar humöret och kan dämpa lättare depressioner.

Forskning har även visat att köldchocken kan påskynda förbränningen genom att aktivera kroppens vita fettvävnad och förvandla den till fettförbrännande brun fettvävnad.

Danska forskare från Köpenhamns Universitet har nyligen kommit fram till att köldchocken får möss att utsöndra ett speciellt protein, YBX1, som spelar en central roll i fettvävnadens skifte från vitt till brunt.

Upptäckten kan hjälpa forskare att utveckla nya metoder för att hjälpa överviktiga människor att gå ner i vikt.

Vinterbadande - kvinna vinterbad

Vinterbad kännetecknas av ett snabbt dopp i kallt vatten.

© Shutterstock

Vinterbadning kan sänka blodtrycket

Många vinterbadare framhåller att ”blodet rinner fortare i ådrorna” efter ett dopp.

Det är faktiskt precis vad som händer, visar en undersökning som gjorts av den finske läkaren Kyllikki Kauppinen.

När huden kommer i kontakt med det kalla vattnet drar blodkärlen ihop sig för att hålla värmen runt vitala organ som exempelvis hjärtat. Blodtryck och puls ökar också för att undvika nedkylning.

När vinterbadare kommer upp från det kalla vattnet utvidgar blodkärlen sig igen och skickar runt värme i hela kroppen.

Även om blodtryck och puls stiger under ett iskallt bad kan regelbundet vinterbadande faktiskt sänka både blodtrycket och pulsen.

Detta på grund av att kroppen så sakteliga anpassar sig till de stora temperaturskillnaderna och inte får samma chock.

Vinterbadning - åtta tips till dig som vill vinterbada

Vinterbad kan ha många fördelar, men det isiga vattnet kan också snabbt bli farligt.

Vi har samlat några bra råd för vinterbadning här:

1. Bygg tolerans mot kyla tidigt på säsongen
Om du inte är van vid att vinterbada kan ett iskallt dopp vara en stor chock för kroppen. För vissa människor kan den extrema chocken resultera i hyperventilering, hvor risikoen for at drukne øges markant. Forskning visar att man kan vänja kroppen vid kylan och därför kan det vara en god idé att börja vinterbada tidigt på säsongen.

2. Vinterbada inte ensam
Vinterbad utsätter kroppen för enorm press och därför bör du aldrig vinterbada ensam. Simma gärna flera tillsammans så att ni kan hjälpa varandra ur vattnet om någon av er plötsligt skulle bli dålig.

3. Kontrollera den omgivande miljön
Gå inte ut i vattnet utan att ha kontrollerat vind- och väderförhållanden eftersom dåligt väder kan göra vinterbadning livsfarligt. Var också uppmärksam på var det finns räddningsutrustning i närheten om du eller någon annan skulle behöva det.

4. Gå ner långsamt i vattnet
Gå i försiktigt i vattnet så att kroppen sakta vänjer sig vid den stora temperaturskillnaden. Om du dyker ned i kallt vatten ökar temperaturskillnaden snabbt vilket kan leda till att ditt blodtryck skjuter i höjden och att störningar uppstår i hjärtrytmen.

5. Andas lugnt och stilla
Var uppmärksam på din andning när du vinterbadar. I en dansk studie av 16 otränade vinterbadare svimmade två av försökspersonerna efter bara en minut. Anledningen var att de började hyperventilera, det vill säga att andningen är snabbare än sju liter luft per minut.

6. Håll dig nära brygga eller badstege
Simma inte bort från bryggan och badstegen, du kan snabbt behöva komma upp ur vattnet. Om du vinterbadar från stranden ska du inte gå för långt ut. Var även uppmärksam på eventuella underströmmar som kan dra ut dig i havet.

7. Stanna inte för länge i vattnet
Var noga med att inte stanna i vattnet för länge. En halv minut räcker för att ge dig fördelarna med vinterbadning. Om du stannar i vattnet i flera minuter kan du drabbas av muskelförlamning.

8. Akta dig för att dyka ned under ytan
Din andning är viktig när du tar ett vinterbad. Därför bör du inte hålla huvudet under vatten i mer än några sekunder.