Ett australiensiskt forskarteam har upptäckt att ett vitamintillskott kan förhindra allvarliga fosterskador.

Genombrott: Vitamin förhindrar missfall

En av fem graviditeter slutar med missfall, och vanligtvis vet man inte varför. Men nu har forskare upptäckt att en vitamin kan förhindra att fosterutvecklingen går fel.

När en sädescell och en äggcell smälter samman startar en spektakulär explosion av celldelningar som resulterar i ett barn. Ett hav av organ, fingrar och tår formas under de närmaste nio månderna.

Men ibland går utvecklingen fel och en av fem graviditeter resulterar i en ofrivillig abort medan omkring 7,9 miljoner barn föds årligen med skador.

Nu har australiensiska forskare avslöjat att ett vitamintillskott kan förhindra vissa av dessa dödliga missbildningar som kan leda till en ofrivillig abort.

Vitamin ledde till friska musungar

De undersökte generna hos familjer som har plågats av missfall och fosterskador och upptäckte att de hade mutationer i generna som kodar för molekylen NAD.

NAD är viktig för alla celler i kroppens och säkerställer att cellerna får energi, kan reparera gener och kommunicera.

B3-vitamin bidrar till att bilda den här molekylen och därför födde forskarteamet upp möss med samma genfel som de familjer som drabbades av aborter hade och gav mössen ett kosttillskott med mycket B3 i.

I början födde mössen avkommor med missbildningar och fick missfall, men när de började äta kosttillskottet blev ungarna friska och välskapta.

För stora mängder skader levern

Det dröjer dock innan forskare börjar rekommendera gravida att äta extra B3. Höga doser har inte testats på människor ännu och de kan göra dig yr, illamående och på sikt skada levern.

B9-vitamin eller folsyra rekommenderas redan nu till gravida då det kan förhindra missbildningar i hjärnan och ryggmärgen, och nu ska forskarna undersöka om de även ska rekommendera B3-vitamin.