3D animation af tvillinger i maven

Tvillingar löser genetiska gåtor

Enäggstvillingar är de perfekta försöks­personerna, eftersom de är näst intill genetiskt identiska. Det hjälper forskare att besvara frågan om arv eller miljö har störst betydelse: Sitter lycka och livsstil i våra gener eller är de en effekt av våra omgivningar? Likadana kroppar ger också forskarna en unik chans att under­söka vilken effekt extrema omständigheter som årslånga rymd­resor har på människan.

V ärldens 73 miljoner tvillingpar är en kunskapsmässig guldgruva för forskare. Forskningen på enäggstvillingar ger möjlighet att undersöka när en persons egenskaper är ett utslag av det genetiska arvet, och när de har formats av influenser från den omgivande miljön.

Enäggstvillingar gör det dessutom möjligt att mycket noga kunna studera hur människokroppen reagerar på att påverkas på olika sätt.

Eftersom enäggstvillingar genetiskt sett är lika till minst 99,5 procent, kan den ena tvillingen utsättas för ett försök medan den andra fungerar som kontrollperson.

VIDEO: Gör ett besök i tvillingbyn Cândido Godói

Enäggstvillingar blir till när ett befruktat ägg delar sig spontant – forskarna vet inte varför.

Just detta faktum kommer att utnyttjas av världens enda astronauttvillingar. Scott Kelly ska tillbringa nästa år på Den internationella rymdstationen, ISS, medan hans tvillingbror, Mark Kelly, stannar på jorden.

De kommer att övervakas noggrant för att visa hur människokroppen reagerar på att uppehålla sig så länge i den hårda rymdmiljön med höga strålningsnivåer och viktlöshet.

Astronauter förlorar muskler

Människor är specialbyggda för att uppehålla sig på jorden, där tyngdkraften drar kroppen neråt. Gravitationen upprätthåller bland annat kroppens muskler, eftersom det kräver krafter att förflytta sig.

Den ser också till att kroppens vätskor – blod och vatten – är rätt fördelade. I viktlöst tillstånd finns det inga krafter som håller kroppen på plats.

Därför förlorar astronauter muskel- och benmassa och det ansamlas vätska i deras bröstkorgar och huvuden. Men de synbara effekterna är inte de enda förändringarna kroppen genomgår under lång tid i rymden.

tvillinger, Mark Kelly, Scott Kelly

Enäggstvillingar som Mark och Scott Kelly kan till exempel belysa hur mycket långa rymdresor påverkar människors fysik.

© Robert Markowitz/NASA

Före, under och efter Scotts vistelse i rymden kommer Kelly-bröderna att utsättas för ett flertal provtagningar av slemhinnor, urin, blod, saliv och avföring, så att forskarna kan undersöka deras dna och kontrollera funktionen hos kroppens transportämnen, som exempelvis proteiner.

Tvillingarnas muskelmassa, uthållighet och vätskefördelning registreras också.Proverna ska analyseras i Nasas forskningsprogram Human Exploration Research Opportunities, där forskare från tio olika projekt bland annat ska undersöka om Scotts immunförsvar och gener förändrats under den långa rymdresan.

Professor Susan Bailey från Colorado State University, USA, ska undersöka tvillingarnas telomerer – de små propparna i varje ände av kromosomerna som förkortas varje gång en cell delar sig.

Telomererna ger en grov bild av en människas biologiska ålder, men förkortas även av stress – därför förväntar sig forskarna att Scotts telomerer förkortas snabbare i rymden än hos brodern Mark på jorden.

gravid, tvillingar, 3D

Trots att enäggstvillingar ser helt identiska ut kan en halv procent av deras gener skilja sig från varandra.

© Claus Lunau / Shutterstock

Enäggstvillingar är 0,5 % olika

Enäggstvillingar är bildade av samma arvsmassa och ser därför mycket lika ut – men upp till en halv procent av deras gener kan skilja sig från varandra.

Tvillingar som kommer från samma befruktade ägg – så kallade enäggstvillingar – är som utgångspunkt genetiskt identiska, eftersom de har bildats av arvsmassan från ett ägg och en sädescell.

Men kort tid efter att ägget har delat sig till två foster börjar de utveckla olikheter. Till exempel formar fostervattnet i livmodern linjerna på de båda fostrens händer och fingrar, så att de får olika fingeravtryck.

Olikheterna ökar efter födseln, då den så kallade epigenetiken aktiveras: vår genetiska profil förändras väldigt lite av den miljö vi lever i och de påverkningar vi utsätts för.

Det gäller även enäggstvillingar, som rent genetiskt borde utvecklas till att bli lika långa – men om den ena tvillingen inte får lika mycket näring som den andra, kan det uppstå avsevärda skillnader i längd.

Trots alla olika påverkningar är det dock bara en halv procent av enäggstvillingarnas gener som kan utvecklas olika efter befruktningen.

Materialet till studien som Fred Turek från Northwestern University ska genomföra hämtas från rymdstationens toalett: Han ska analysera de bakterier som lever i oss.

Tarmfloran har bland annat stor betydelse för hur kroppen bekämpar sjukdomar och man vet väldigt lite om hur tarmfloran reagerar under rymdfärder.

Målet med den nya forskningen är att göra Nasa redo för nästa etapp av rymdäventyren: Årslånga rymdresor – till exempel ett bemannat rymduppdrag till Mars som kommer att ta cirka tre år.

Lyckan sitter i generna

Nasa är inte de enda som intresserar sig för tvillingforskning.

Vetenskapliga institutioner på universitet över hela världen ägnar sig åt att undersöka näst intill identiska människopar i jakten på att avgöra om det är arv eller miljö som betyder mest för människors utveckling.

Scott Kelly i rummet

Efter att ha tillbringat ett år på ISS kan Scott Lellys gener visa hur kroppen påverkas av vistelse i rymden.