kronisk smärta, proteiner, genterapi, crispr

Gensax innebär slutet för kronisk smärta

Med hjälp av CRISPR-teknik har forskare stängt av smärtkanalerna hos möss.

Scanpix

När du äter starka smärtstillande medel tar det inte bara bort smärtan – det kan även påverka hjärnan och leda till ett förlamande missbruk.

Men nu har forskare testat en ny metod för behandling av kronisk smärta på möss och den verkar lovande.

Stänger av smärtsignaler

Med hjälp av den omtalade gentekniken CRISPR kan forskare stänga av en gen som styr smärtsignaler.

Det kan innebära goda nyheter för personer med kronisk smärta – om metoden klarar de kliniska försöken som väntar.

Proteinkanaler blockeras

Vanligtvis använder forskare inte genterapi för smärtbehandling eftersom en genförändring är permanent – och smärta oftast övergående.

Men i det här fallet har forskarna inte förändrat själva dna-sekvensen, och därför är det i teorin möjligt att göra om det igen.

Smärta signaleras vanligtvis genom att joner strömmar förbi proteinkanaler i nerverna. En av dessa kanaler heter Nav1.7. Om den är överaktiv kan den orsaka kroniska smärta hos människor, medan andra inte alls känner smärta.

Med hjälp av CRISPR-gensaxen lyckades forskarna minska uppkomsten av Nav1.7-proteiner och därmed stänga av smärtan.