hulebjørn, kortansigtet, bjørn, dna, genetik

Dna hittat i 16 000 år gammalt jordprov

För första gången har forskare hittat dna i jordprover. Med denna metod kommer det att vara möjligt att sekvensera dna för våra förfäder utan hjälp av skelettdelar.

I en grotta i Mexiko har dna-forskare från Danmark och England gjort en avgörande upptäckt.

Genom att sekvensera dna som fanns i jorden från grottan har de kartlagt dna från flera olika djur – däribland en utrotad gigantisk grottbjörn (med det latinska namnet Arctodus pristinus) som levde för 16 000 år sedan.

Upptäckten är enligt forskarna en milstolpe inom området e-dna, som kartlägger djur och växter baserat på genetiskt material som finns i miljön, exempelvis jord och vatten.

I det här fallet kommer e-dna:t från urin, avföring och hårstrån som djuren har lämnat kvar i grottan och som har bevarats i marken.

Datorer avslöjar dolt dna

• Chiquihuite, grotta, mexiko, dna, e-dna, grottbjörn

Chiquihuite-grottan där proverna samlades in ligger 2 750 meter över havet. Forskarna hittade även drygt stenverktyg och fragment i grottan.

© Devlin A. Gandy

Tiden fångas i lager

Genom att undersöka jordlager i jakt på rester kan forskare se när djur levde. Den nya tekniken gör det dock möjligt att se enskilda individer.

• grottbjörn, björn, dna, genetik

Genom att samla in jordprover från olika lager kunde forskarna skapa en tidslinje för livet i grottan.

© Devlin A. Gandy

Jorden är full av dna

Djurrester innehåller celler som hamnar i jorden i form av dna. Under rätt omständigheter kan forskare hitta fragment av detta dna i jorden – även 10 000 år senare.

• e-dna, dna, genetik, sekventering, grottbjörn,

I jordproverna finns bitar av dna som sekvenseringsmaskinen kan sätta ihop – och hitta spår av exempelvis en grottbjörn.